tisdag 10 april 2018

ETT BESÖK I ARMENIEN


En dam från södra Sverige besökte  oss nyligen i Sherwoodskogen. Hon var just
 hemkommen från en resa till Armenien. Hon hade mycket av intresse att berätta från
resan. Vi bad henne teckna ner sina intryck, och dessa presenterar vi nedan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan finnas många skäl till att välja just Armenien som resmål. För mig var ett av skälen att
få träffa dessa trevliga och humoristiska människor i landet som jag hört så mycket talas om.
När jag blev tillfrågad om jag ville följa med på
den här  resan fick jag först ta fram kartboken.
Landet ligger verkligen inklämt mellan flera kon-
flikthärdar, Ryssland, Turkiet och Iran, Azerbaijan
och Georgien,
Först en del fakta:
Armenien är ett av de första kristna länderna i
världen. Landet har många gånger fått kämpa
för sin existens i det oroliga hörn av världen där
det ligger. Tidigare var landet en del av dåvarande
Sovjetunionen, som gav västra delen av landet åt
Turkiet, som tacksamt tog emot landsdelen, men
man fruktade landets kristna befolkning, Turkiet
var muslimskt då som nu. Många, närmare två
miljoner armenier, blev dödade i det som kom att
kallas det armeniska folkmordet, När Erdogan
besökte påven för något år sedan välsignade
påven offren. Erdogan lär skall ha blivit mycket
upprörd. Turkiet erkänner inte ens att folkmordet
har ägt rum. Kolonner med dödsdömda till höger.

Armenierna skapade ett eget alfabet på 400-talet.
Det består av 39 bokstäver och som fram till 1600-
talet även användes som siffror. Idag är siffrorna utbytta mot västerländska men alfabetet
används ännu av de 4 miljoner invånarna.
Man bör resa till Armenien för landets fantastiska
natur och för att uppleva dess historia och kultur.
I söder har man ca 300 soldagar om året, Marken är
mycket bördig där. Högsta berget Ararat, drygt 4000
meter högt,  ligger i nordväst vid gränsen mot Turkiet,
men hela landet har en vacker och varierad terräng.
Enligt Bibeln var det på berget Ararat som Noaks ark
såsmåningom strandade.  I riksvapnet, till höger, kan
man se den spetsiga bergstoppen med arken sittande
fast.
Finns det möjlighet. passa på och titta på de fantastiska
grottbostäderna, de är verkligen sevärda.
Ett minne jag fört med mig hem från Armenien är
smaken av deras goda kaffe, det godaste jag någonsin
druckit. Jag tror det beror på källvattnet som det bryggdes
på.
Idag är landet mera europeiskt än asiatiskt till sin
karaktär. Detta märks mest i huvudstaden Jerevan.
Men landets gamla kultur och historia märks ändå
överallt. Men denna mix av Europa och Asien gör
landet särskilt intressant. Bland annat märker man det
i deras matlagningskonst och i gudstjänstfirandet.
Allt fler västerlänningar börjar komma hit men även
muslimer som vill ta en paus från Ramadan.

Beroendet av Ryssland är påtagligt, men man söker
sig allt mera västerut mot EG. USA har en av de
större ambassaderna i Jerevan.

Man blir lätt nyfiken på Armenien. Jag kan lova
läsaren av dessa rader att det är värt pengarna att
åka dit.




                                                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar