torsdag 3 juni 2021

BEVARA BROMMA


Frågan om Bromma flygplats framtid är åter på den politiska agendan. Regeringen, påhejad av miljöpartiet, beslöt plötsligt att omgående lägga ner Bromma flygplats trots att man tidigare ställt sig bakom Anders Sundströms utredning som kom fram till att Bromma skall vara kvar till 2038 och att Arlanda först måste byggas ut. Nu har emellertid riksdagen satt stopp för en snabbavveckling. Kanske börjar regeringen sent omsider inse att Bromma flygplats vara eller inte  vara är en fråga för hela Sverige och inte bara för stockholmspolitiker som vill ha mera mark för bostadsbyggande.
Bromma flygplats läge är en stor strategisk fördel för hela Sverige. Närheten till centrala Stockholm och den utbyggda kollektivtrafiken och vägnätet gör det smidigt och enkelt att resa till och från Bromma. Flygplatsen behövs där den ligger för både näringslivet och för att landet skall fungera, regering, riksdag och myndigheter.
Många ser med  avund på hur Kastrup växer och spelar en central roll för Danmarks ekonomi och välstånd. Avgörande för Kastrups positiva utveckling är placeringen nära huvudstaden och flygplatsens stora linjenät. Sverige har ett helt annat trafikmönster med betydelsefull inrikestrafik och därför behövs citynära Bromma som komplement till Arlanda för att ge motsvarande positiva effekter som Kastrup har för Köpenhamn och Öresundsregionen.


Just nu snurrar många siffror om hur många bostäder det går att klämma in på Bromma och hur lång tid det kommer att ta. Det talas om att bygga en ny stadsdel stor som Norrköping med cirka 100 000 invånare. Och hur lång tid kommer detta att ta? Försiktiga beräkningar pekar emot att ett sådant jätteprojekt möjligen kan vara klart omkring 2080. Inledningsvis krävs en omfattande sanering av hela flygplatsområdet. Det kommer troligtvis att behövas en helt ny tunnelbana och annan utbyggd kollektivtrafik.
Därutöver krävs förstärkt VA, elförsörjning och infrastruktur. Det handlar om monumentala åtaganden för en stad som redan växer med i storleksordningen ett nytt Malmö på 20 år. Bortser man från alla utmaningar som tunnelbanor och infrastruktur som en sådan här explosiv exploatering innebär, ställs man till slut inför kalla fakta. Det går helt enkelt inte att bygga mer än cirka 1000 bostäder per år på en och samma plats. Grävskopor. byggkranar och byggtransporter till och från får helt enkelt inte plats i gatunätet. Det skulle leda till trafikinfarkter, flaskhalsar och stopp i all trafik. Att lägga ner Bromma för att tillgodose akuta markproblem för bostadsbygge är alltså ingen bra idé. Här handlar det verkligen om långsiktighet.


Ett annat argument för en nedläggning som förts fram är den låga trafikintensiteten. Den åsikten bygger man på mätningar från pandemimånader.
Dagens debatt om miljö- och klimatproblem är föråldrad. Den omvandling som sker inom flyget med ny teknik, nya bränslen, fossilfrihet och eldrivna flygplan på korta distanser kommer att minska klimatpåverkan i hög grad.
Det ökande godsflödet skapar nya krav på snabba leveranser. Många små leveranser kommer i en nära framtid att göras med drönare från flygplats till mottagare. Geografiska avstånd får alltså en allt större betydelse. En citynära flygplats är strategiskt viktig för att underlätta transporter av olika slag.


Alla som arbetar för att Bromma skall bibehållas inser att beslutet inte bör fattas  innan alla påverkande faktorer har ligger klara: teknikutvecklingen, arlandafrågan och osäkerheten om det framtida resandet. När ett bindande beslut så småningom föreligger och det då visar sig att staten är ovillig att ta ansvar för den fortsatta verksamheten på  Bromma finns det flera intressegrupper som är villiga att ta över. 
För att Stockholm och Sverige skall klara framtida utmaningar måste Arlanda  byggas ut först. Därefter kan en diskussion om Brommas framtida utveckling tas upp.

Underlag: Toröredaktionen
                  SvD debattforum











































 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar