måndag 20 juni 2022

PANG I BYGGET


Fortfarande flyttar EU generalförsamling årligen då och då emellan Bryssel och Strassburg, en kostsam och arbetskrävande flytt vars enda syfte lär vara att låta fransmännen känna medbestämmande i EU-arbetet, rädda som de är att bli lämnade utanför.
Denna bloggs redaktion genomför också många gånger om året ett flertal egentligen ganska onödiga flyttningar mellan Nyköping och Höganäs. Syftet är inte djupare än att behålla kontakten mellan hus och sociala nätverk på de båda orterna.


För några dagar sedan var det dags igen för en flytt norrut. Innan vi for från Skåne hade Fredriksdalsteatern med Eva Rydberg öppnat för säsongen. På programmet stod John Clease´s Tv-klassiker från 1970 Fawlty tower, Pang i bygget. Man hade just startat det här programmet på Fredriksdalsteatern när covid-19 slog till och allt måste ställas in för två år sedan.
Redaktionen hann se årets föreställning innan det bar iväg norrut.


För att man skall ha framgång med en sådan  här uppsättningen krävs att man hittar en bra John Clease-figur för huvudrollen, och det har man i år, Adde Malmberg. Han gestaltar galne Basil med stor bravur. Eva Rydberg är mästerlig, särskilt i grälandets replikkastning. Hennes barn Birgitta och Kalle gör fina rolltolkningar, som den nyttiga och oumbärliga Polly och den slagtålige Manuel från Barcelona. Runt omkring dessa har man en stor ensemble med profilerade hotellgäster med bland andra Ewa Roos som den påstridiga Mrs Richards, som stänger av hörapparaten för att spara på  batteriet.
Föreställningen får bra vitsord av recensenterna, Anders Björkman i DN och Ingegärd Waaranperä i Expressen.



Sannolikt blir den här uppsättningen Eva Rydbergs sista på den grönskande Fredriksdalsteatern. Det här är hennes 28: e säsong, lika många som sin föregångare Nils Poppe.
Vad händer sedan? Många tror (och hoppas?) att dottern Birgitta Rydberg kommer att ta över.

















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar