fredag 11 december 2020

BONADER


Nu så här i juletid när allsköns pynt plockas fram för att sprida fest, trevnad och glädje i dom svenska hemmen, så kommer kanske en och annan bonad fram. I många hem finns det säkerligen många sorts bonader både av papper och linneväv som pryder väggar och bord. Jag minns från min barndom hur mor rullade ut gamla vackra bonader som någon sedan länge död släkting mödosamt broderat i dålig belysning.
Väggbonaden som fenomen är intressant. Många lärda etnografiska artiklar och avhandlingar har skrivits på ämnet. Senare tiders bonader föregicks av så kallade bonadsmålningar på väv och förekom under medeltiden främst i Småland, Halland och Västergötland.


Runt 1750 ersätts och kompletteras bonadsmålningarna med s.k. "drättadukar" som gjordes av stadsmålare, men kom så småningom att ersättas av ett folkligt bonadsmåleri. Dessa bonader satt uppe under kortare tid runt jul och vid andra högtidliga tillfällen. Dessa utfördes senare på papper som färglitografier eller oljetryck. Till skillnad från tapeter, typ dalmålningar, är bonader löst uppsatta och lätta att ta ner. De bonader som blev populära i slutet av 1800-talet och en bit in på 1900 hade ofta ett bibelcitat eller ordspråk, och i de flesta fattiga torparstugorna och även i bondehemman fanns det på någon vägg eller över en säng en väggbonad med ett ordspråk eller ett bibelcitat, "Egen härd är guld värd", "Jesus leder dig på vägen" osv. På många bonader fanns vackert broderade bilder av Jesus, änglar och andra religiösa symboler.
Målade bonader på väv dyker upp redan 1186 i en prästgård på Island. I Alfa socken i Hälsingland finns två smala bonader från 1400-talet. En bonad från Ryngstad i Norge med motiv av Sankt Göran och draken uppges vara tillverkad i Östergötland på 1500-talet.


Andra berömda  bonader är t ex Överhogdalstapeten (del enligt ovan). Den består av fem bonader från 1000-talet  eller tidigt 1100-tal. Den finns i dag på Jämtlands museum. Den har ett delvis hedniskt innehåll. Bland annat kan man se Odens åttafotade häst Sleipner. Man ser även ett stiliserat träd som man tror föreställer världsträdet Yggdrasil med tuppen Gyllenkam högst upp.

Men bonadernas bonad torde vara den 70 meter långa Bayeux-tapeten, Tapisserie de Bayeux.


Den finns till beskådande i Bayeux i Normandie. Den är ett fantasieggande mästerverk som Dalbyredaktören besökt flera gånger. Den tillverkades sannolikt 1076, men den omnämns först 1476, den var då upphängd i katedralen i Bayeux. Tapeten  beskriver i 70 olika scener vad som hände före och efter Vilhelm Erövrarens anspråk på England, hans strid mot anglosaxarna och slaget vid Hastings 1066. Den avbildar även Halleys komet som passerade jorden samma år.. Tapeten innehåller en broderad framställning med 623 personer, 202 hästar, 55 hundar, 505 andra djur, 37 byggnader, 41 skepp och 49 träd. Man kan se 1512 olika broderade föremål. Den historiska händelsen beledsagas med text på latin och en broderad bård med fabelmotiv och vardagliga händelser. Tillkomsten och bevarandet av detta mästerverk är en lång och fascinerande historia. Den överlevde hugenottkrigen och franska revolutionen. Napoleon stal den och förde den till Paris. Under andra världskriget undgick den eld och förstörelse i Bayeux. Nazisterna och SS-ledaren Heinrich Himmler ville ha den till sin medeltida borg i Bayern. Men den har överlevt allt och finns nu bakom glas i muséet i Bayeux. Det är oerhört intressant att gå i sakta mak längs tapeten och få dess scener förklarat för sig, på svenska också om man så vill. Redaktionen i Höganäs har  prövat på det.

Det finns därutöver andra världsberömda tapeter att beskåda, till exempel Gironnetapeten från sent 1000-tal. Den beskriver i detalj skapelsen, så som man trodde den gick till för 1000 år sedan. Det finns kanske anledning att återkomma till detta senare.

Källor: Wikipedia och Dalbyredaktionen











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar