Charles Elwood "Chuck" Yeager, född 13 februari 1923 i Myra, Lincoln County, West Virginia, USA, död i Los Angeles 7 december 2020. Han var en legendarisk amerikansk pilot och general i USA:s flygvapen, USAF. Den 14 oktober 1947 blev han den första människan som flög snabbare än ljudhastigheten.
BIOGRAFI
Yeager började sin karriär i US Army Air Force som flygmekaniker som 18- åring i september 1941. Han antogs som flygelev 1942 sedan reglerna för antagning ändrats, han hade bara genomgått High-School. Efter flygskolan hamnade han på ett förband med Bell P-39 Aircobra som jaktpilot. Han drabbades av flygförbud några dagar efter ankomsten sedan han klippt av en trädtopp vid en farm nära basen.
Hans förband sändes till Europa 23 november 1943. Han placerades i en jaktdivision på Leiston i södra England. Där fick han flyga P-51 Mustang. Han döpte sitt flygplan till "Glamorous Glen" efter sin fästmö Glennis Faye som blev hans hustru efter kriget. Alla hans flygplan kom i fortsättningen att heta så.
På sitt åttonde stridsuppdrag över Frankrike blev han nedskjuten 5 mars 1944. Den franska motståndsrörelsen hjälpte honom att fly över Pyreneerna. Han återvände till sin gamla division i England men nekades nu att få flyga över fientligt territorium igen. Skulle han bli nedskjuten en andra gång kunde motståndsrörelsen få svårigheter. De hade hjälpt honom förra gången. Yeager och en kamrat i samma situation uppvaktade då ÖB själv, general Eisenhower. Han gav dem tillstånd att få fortsätta flyga. Han undgick att bli nedskjuten igen. I oktober blev han den förste pilot som gjorde "Ace in a day", att skjuta ner 5 fiendeplan under ett och samma flyguppdrag.
När kriget var slut hade han blivit kapten.
Efter kriget blev Yeager kvar i flygvapnet som testpilot. Flygplanstillverkaren Bell satte upp ett pris på 150 000 dollar (1,7 miljoner kronor i dagens penningvärde) till den som först krossade "barriären", det vill säga ljudvallen, Mach 1. Flygvapnet valde ut Yeager att göra ett försök med raketplanet Bell XS-1. Yeager tackade ja och höjde sin livförsäkring, enligt kamraterna.
Två kvällar innan flygningen hände emellertid en olycka, Yeager ramlade av en häst och bröt två revben. Han vågade inte berätta det här för någon utan gick till en privat läkare som tejpade hans bröst ordentligt, men han fick då svårt att röra armarna. Han pratade med en pilotkollega, Jack Ridley, och han lovade hjälpa honom. 14 oktober 1947 när det var dags för flygningen, hjälpte Ridley honom med att spänna fast remmarna och han gav dessutom Yeager en krok som han kunde använda till att stänga huven på flygplanet. Flygningen gick bra. I planflykt på 45 000 feet (13 700 meter) nådde han och flygplanet Mach 1,05. Det blev diplom. pokaler, pengar och många tal.
Efter den här flygningen fortsatte Yeager att slå höjd- och fartrekord av olika slag. Han flög som förste amerikan en rysk Mig-15, som en avhoppare landat med i Sydkorea.
I november 1953 hade US Navy:s pilot Scott Crossfield som förste pilot nått Mach 2,0.
Yeager tillsammans med Ridley bestämde sig för att slå detta rekord och ta det från Navy tillbaka till USAF. Vid rekordflygningen den12 december 1953 blev det emellertid problem. På 80 000 ft (24 000 meter) hade han nått Mach 2,44. Då inträffade plötsligt en roderlåsning på hans X-1A, ett fenomen som man på den tiden var helt okunnig om. Han tappade kontrollen över flygplanet som rollade och kastades våldsamt hit och dit. Han var nere på 50 000ft (16 000 meter) på mindre än en minut. Han återfick kontrollen av flygplanet först på ca 29 000 ft (8 800 meter). Landningen gick problemfritt. Yeager kunde räkna in ännu en medalj för den prestationen, en DSM.
MILITÄR KARRIÄR
Yeager var främst en jaktpilot. Han blev chef för olika jaktdivisioner och förband och flög ett stort antal flygplanstyper, bland andra Sabre och Super-Sabre.
Efter kompletterande studier vid War Collage blev han chef för Aerospace Research Pilot School, som bland annat utbildade blivande astronauter åt NASA. Själv hade han bara gått i High-School och kunde inte komma i fråga.
1966 blev han chef för en flygflottilj på Filippinerna. Hans förband deltog i Vietnamkriget. Själv gjorde han 127 stridsuppdrag med sin Phantom II.
1968 blev han hemskickad och blev chef för en flottilj i North Carolina. Förbandet deltog bl a vid Pueblo-krisen i Sydkorea.
1971-1973 tjänstgjorde han som rådgivare åt Pakistans flygvapen.
1975 gick Yeager i pension från flygvapnet, och därefter följer flera år av konsultuppdrag, filminspelningar, föredrag mm.
14 oktober 1997, på 50-årsdagen efter hans Mach 1-flygning, fick han vid 74 års ålder göra om flygningen i en ny "Glamorous Glennis III", en F-15 D, Eagle.
14 oktober 2012, på 65-årsdagen av Mach 1-flygningen, får han vid 89 års ålder, göra flygningen än en gång, som co-pilot i en Douglas F-15 Eagle med kapten David Vincent som förare.
DEKORATIONER
När Yeager drog sig tillbaka för gott fanns det knappast plats för flera märken och dekorationer på hans uniform.
SLUTET
Hans första hustru Glennis, som gett hans flygplan namn, avled i cancer 1990. De fick fyra barn.
ÅR 2000 träffade han skådespelerskan Victoria Scott D´ Angelo. De gifte sig 2003. Dessvärre uppstod en konflikt mellan barnen och den 35 år yngre D´ Angelo. Barnen menade att hon gift sig för pengarnas skull, Yeager var relativt förmögen då. Det blev ett domstolsärende. Hur detta sedan slutade är inte bekant.
Underlag: Wikipedia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar