muséet i Gränna. Det var öppet men med en del corona-restriktioner. Besöket kom mest
att handla om Andrées beryktade nordpolsexpedition. Vi skall berätta något om detta.
En ballongintresserad svensk fick 1892 följa med den norske ballongföraren Cetti på
En ballongintresserad svensk fick 1892 följa med den norske ballongföraren Cetti på
några turer. Svensken hette Salomon August Andrée, och redan året därpå 1893, lyckades
han skaffa en egen ballong. Det blev den första svenska ballongen, och fick i patriotisk
yra det stolta namnet "Svea".
Han gjorde ett flertal uppstigningar med sin ballong och så småningom mognade en
tanke hos honom, han skulle åt sig själv och Sverige hemföra äran att ha blivit den förste
som flugit ballong till Nordpolen.
På försommaren 1897 avreste en expedition med Andrée som ledare till Spetsbergen. Där
upprättade man sin bas, från vilken själva ballongfärden skulle utgå. Basen bestod av ett
stort hus, i vilket ballongen, som var av vätgastyp, skulle blåsas upp och där fanns också
en maskin för framställning av vätgas.
(ovan) ombord.
Strax före avresan tvingades man byta en besättningsmedlem. Från början var det
tänkt att meteorologen Nils Ekholm skulle medfölja. Han hade emellertid gjort egna undersökningar av ballongen och funnit att den läckte gas. Enligt hans beräkningar
skulle ballongen vara flygduglig i max 14 dagar. Han avsade sig sin plats ombord.
Andrée ersatte honom med Knut Fraenkel, men tog ingen vidare notis om Ekholms
farhågor.
lasten fick kastas över bord. De nedhängande linorna som skulle användas för att ge
ballongen vissa styrmöjligheter trasslade in sig och måste kapas.
Det blev problem med att hålla höjden, isen växte och ballongen blev allt tyngre.
Redan efter ett par dygn, den 14 juli, var Örnens flygförmåga så nedsatt att man
tvingades landa, lämna ballongen och försöka gå mot räddningen.
I början av oktober, efter tre månaders kamp mot packis, kyla och väta, kommer
de svårt medtagna fram till Vitön, där de slog läger för vintern.
I lägret avled alla tre, utmattade, undernärda och svårt sjuka. Deras kvarlevor åter-
fanns inte förrän 1930 av några norska valfångare.
Efter hand fördes nordpolsfararna hem till Sverige där de högtidligt begravdes på
Norra Kyrkogården i Stockholm. Kropparna kremerades omgående, varför inga
medicinska undersökningar för att kunna fastställa dödsorsakerna hann göras.
Gravmonumentet enligt nedan.
Nordpolen-projektet blev alltså ett fruktansvärt tragiskt misslyckande, bland annat
beroende på att förhoppningen om en historisk forskarbragd helt kom att undan-
skymma all eftertänksamhet samt noggrannhet och kontroll i förberedelsearbetet.
Det var vad man kunde lära sig av besöket i Andrée-muséet.
Underlag: Från Andrée - muséet , Gränna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar