Här i Sherwoodskogen försöker vi efter bästa förmåga hänga med i den tekniska utveck-
ling som sker i vår omvärld. För en tid sedan tog vi mod till oss och bytte operatör, från
Telia till Com Hem. Orsaken var rejäla prisskillnader i respektive utbud. Vi har bredband
indraget i huset.
Den dag bytet skulle ske upphörde TV-n och datorn att fungera. Datorn kunde vi få igång
med hjälp av ett litet mobilt bredband som vi fått av Telia tidigare.
I köket har vi en liten TV som får sin bild från en kråkbo-antenn uppe på vinden. Den
Den dag bytet skulle ske upphörde TV-n och datorn att fungera. Datorn kunde vi få igång
med hjälp av ett litet mobilt bredband som vi fått av Telia tidigare.
I köket har vi en liten TV som får sin bild från en kråkbo-antenn uppe på vinden. Den
fungerar för kanal 1, 2,4 osv. Detta räcker mer än väl som regel. Men i köket har vi en liten
21-tums apparat och många program vill vi ju hellre se på 50-tummaren inne i vardags-
rummet.
Från Com Hem anländer flera paket som skall avhämtas i den lokala mataffären. Det var
en så kallad rauter, en TV-box, ett helt ormbo med sladdar och en instruktionsbok.
Vi öppnar, med viss svårighet, de hårt förslutna kartongerna, plockar upp alla prylar och
börjar läsandet av instruktionsboken för att få ihop det hela och koppla allting rätt.
Vi kom fram till ett ställe där det stod "kanalsökning". Det har vi hört talas om tidigare.
Vi försökte verkligen följa anvisningarna i manualen men det fungerade inte. Vi ringer
Com Hems kundtelefon en morgon för att få höra det välkända: "Det är många som ringer
just nu och du är placerad i kö. Du har könummer ...., beräknad väntetid...".
Efter en dryg halvtimme svarar en röst och vi säger vårt ärende. Rösten försöker sedan
tala om för oss hur vi skall gå till väga, hur sladdarna skall sitta och vilka lampor som
skall lysa. Detta funkade inte så vi begär att hon skall skicka hit någon som kan få ordning
i oredan. Efter ett par dagar ringer en man 10 mil härifrån och erbjuder sig komma hit om
någon dag. Han ringer dagen därpå och ger oss några tider när han kan komma. Dess-
Från Com Hem anländer flera paket som skall avhämtas i den lokala mataffären. Det var
en så kallad rauter, en TV-box, ett helt ormbo med sladdar och en instruktionsbok.
Vi öppnar, med viss svårighet, de hårt förslutna kartongerna, plockar upp alla prylar och
börjar läsandet av instruktionsboken för att få ihop det hela och koppla allting rätt.
Vi kom fram till ett ställe där det stod "kanalsökning". Det har vi hört talas om tidigare.
Vi försökte verkligen följa anvisningarna i manualen men det fungerade inte. Vi ringer
Com Hems kundtelefon en morgon för att få höra det välkända: "Det är många som ringer
just nu och du är placerad i kö. Du har könummer ...., beräknad väntetid...".
Efter en dryg halvtimme svarar en röst och vi säger vårt ärende. Rösten försöker sedan
tala om för oss hur vi skall gå till väga, hur sladdarna skall sitta och vilka lampor som
skall lysa. Detta funkade inte så vi begär att hon skall skicka hit någon som kan få ordning
i oredan. Efter ett par dagar ringer en man 10 mil härifrån och erbjuder sig komma hit om
någon dag. Han ringer dagen därpå och ger oss några tider när han kan komma. Dess-
värre skulle inte vi vara hemma vid något av de tillfällen han erbjöd, så detta rann ut i
sanden.
I samma veva kommer besked från Com Hem att operatörsbytet av mobiltelefonerna inte
kunde ske beroende på bindningstiderna hos Telia. Vi ringer Telia och får åter höra:"Det
är många som ringer osv" . Den här gången skulle väntetiden bara bli 20 minuter. Väl
framme hos kundmottagaren förklarar jag läget och ber dem ändra bindningstiden och
vi erbjuder oss att betala eventuella extrakostnader. Damen som svarade lovade ordna
I samma veva kommer besked från Com Hem att operatörsbytet av mobiltelefonerna inte
kunde ske beroende på bindningstiderna hos Telia. Vi ringer Telia och får åter höra:"Det
är många som ringer osv" . Den här gången skulle väntetiden bara bli 20 minuter. Väl
framme hos kundmottagaren förklarar jag läget och ber dem ändra bindningstiden och
vi erbjuder oss att betala eventuella extrakostnader. Damen som svarade lovade ordna
detta omgående.
Nya besked dagen efter från Com Hem att det de gamla abonnemangen fortfarande var
låsta och inte kunde flyttas. I den veva kommer från Com Hem nya sim-kort till våra tele-
foner. Men våra telefoner fungerade fortfarande med Telia som operatör. Vi lät oss då
nöja med detta. Läget var då detta att TV-n inte fungerade, datorn fungerade med hjälp av
det mobila bredbandet. Den lilla TV-n levde sitt eget liv i köket ostört. I det här läget över-
vägde vi att säga upp bekantskapen med Con Hem och behålla Telia även om det var
Nya besked dagen efter från Com Hem att det de gamla abonnemangen fortfarande var
låsta och inte kunde flyttas. I den veva kommer från Com Hem nya sim-kort till våra tele-
foner. Men våra telefoner fungerade fortfarande med Telia som operatör. Vi lät oss då
nöja med detta. Läget var då detta att TV-n inte fungerade, datorn fungerade med hjälp av
det mobila bredbandet. Den lilla TV-n levde sitt eget liv i köket ostört. I det här läget över-
vägde vi att säga upp bekantskapen med Con Hem och behålla Telia även om det var
nästan dubbelt så dyrt.
I det här läget var vårt tålamod slut. Vi tar kontakt med stadens TV-expert, TV-Åke.
Han kommer hit med sin verktygslåda dagen efter. Han kopplar in 50-tummaren lekande
lätt. Innan han skulle komma hade vi varit på Elgiganten och köpt en något större köks-
TV. Han kopplade in den också och nollställde den gamla så att den är klar att använda
om vi flyttar den till vår andra uppehållsplats i Höganäs.
Åke förklarade för oss att Com Hem i dagarna bytt ut hela sitt data-och tv-system från
analog till digital drift. Detta hade skapat köer och protester runt om i landet.
Vi hade hamnat i skarven mellan de båda systemen.
När Åke for iväg fungerade allt, men med både Telia och Com Hem som operatörer.
En duktigare man i den här branschen får man sannerligen leta efter.
Senare på dagen när TV-Åke var klar kom en aborist hit från Flen och fällde en koreansk
gran som vi länge velat bli av med, den var ganska hög, ca 10 meter.
Hans arbete i klätterskor inne i granen och med motorsågen i högsta hugg var ett riktigt
skådespel att se på. Detta är värt en egen berättelse, men inte nu.
I det här läget var vårt tålamod slut. Vi tar kontakt med stadens TV-expert, TV-Åke.
Han kommer hit med sin verktygslåda dagen efter. Han kopplar in 50-tummaren lekande
lätt. Innan han skulle komma hade vi varit på Elgiganten och köpt en något större köks-
TV. Han kopplade in den också och nollställde den gamla så att den är klar att använda
om vi flyttar den till vår andra uppehållsplats i Höganäs.
Åke förklarade för oss att Com Hem i dagarna bytt ut hela sitt data-och tv-system från
analog till digital drift. Detta hade skapat köer och protester runt om i landet.
Vi hade hamnat i skarven mellan de båda systemen.
När Åke for iväg fungerade allt, men med både Telia och Com Hem som operatörer.
En duktigare man i den här branschen får man sannerligen leta efter.
Senare på dagen när TV-Åke var klar kom en aborist hit från Flen och fällde en koreansk
gran som vi länge velat bli av med, den var ganska hög, ca 10 meter.
Hans arbete i klätterskor inne i granen och med motorsågen i högsta hugg var ett riktigt
skådespel att se på. Detta är värt en egen berättelse, men inte nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar