onsdag 8 juli 2020

TOTAL FÖRVIRRING I VITA HUSET


Filosofen Hanna Arendt beskrev i början av 1950-talet hur en auktoritär ledare kan
kontrollera folket. Det går inte genom att censurera nyhetsmedier, utan genom att
sprida information som gör folk så förvirrade att inget längre verkar ha någon be-
tydelse. Det skapar en värld där:
"Ingenting är sant och allting är möjligt".

Denna bevingade fras blev titeln på en bok av den brittiske journalisten Peter
Pomerantsev, där han skildrar det offentliga samtalets kollaps i Vladimir Putins
Ryssland. Putin och i synnerhet strategen Vladislav Surkov har förmodligen varit
de aktörer som använt denna mediastrategi skickligast i vår tid.

Med hjälp av dagens medielandskap, internet och sociala medier finns det i dag
möjligheter att vilseleda folket så grundligt som knappast Hanna Arendt hade kunnat
föreställa sig på 1950-talet.




Många tror kanske att Trumps mediastrategi är en kopia av Putins, men det är mer
sannolikt att Trump, utan närmare analys, kommit fram till detta intiutivt och funnit
att hans taktik fungerar utmärkt i USA.

Trump pumpar ut så mycket motsägelsefull information som möjligt. Han ljuger om
självklarheter vid presskonferenser, så att folk till slut blir helt förvirrade så att man
till slut inte vet vad som gäller och om någon kan ställas till svars för någonting.

Det är mot den bakgrunden man bör se Trumps dagliga tirader på Twitter. Från det
allvarliga, som påhittade metoder att bota covid-19, till triviala saker som publik-
antalet på hans kampanjevenemang, till ren nonsens som hans påhittade konspira-
tionsteorier om "Obamagate".
Mediaprofessorn Jay Rosen vid New York University brukar säga att Trumps mål är
att "fabricera förvirring". Det är hans egen variant av Putins mediastrategi. Ena
dagen säger han att antalet coronasmittade snart kommer att vara noll, nästa dag
säger han att hundratusentals kommer att dö och att det är Obamas fel.

Enligt Washington Posts envisa kartläggning av Trumps lögner har han som landets
president ljugit eller vilselett det amerikanska folket vid 19 127 tillfällen sedan han 
tillträdde.




Vi behöver inte spekulera över Trumps taktik. Hans gamla chefsstrateg Steve
Bannon har sagt det rakt ut: Trumps mediataktik är att: "Flood the zone with shit",
dvs att få offentligheten översvämmad av lögner, konspirationsteorier och falska
rykten. 
Målet är att distrahera från sådant som är väsentligt genom att till exempel gå till 
attack mot Hollywoodstjärnor på Twitter. Det blir stora rubriker. Däremot blir det
små rubriker när han tillsätter oerfarna och högerradikala domare på livstid, eller 
upphäver klimatöverenskommelser eller beslutar att USA skall lämna WHO.
Nyhetsmedia strävar efter att hålla fokus på sådant som är väsentligt, Trump gör
tvärtom.

Det Trump säger på Twitter är officiell kommunikation från USA:s president och
kan inte bara ignoreras.
Genom att titta på de historiska auktoritära föregångare som Hanna Arendt och
Peter Pomerantsev beskriver, kan vi åtminstone kunna få en bättre förståelse av
Trumps långsiktiga mål:
"ATT SPRIDA OVISSHET, FÖRVIRRING OCH TILL SIST, APATI.


Underlag: Martin Gelin, krönikör DN












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar