måndag 3 juni 2024

SVÅRA FRÅGOR


 Undrar om Lenin kunde bli glad åt svalornas flykt

eller Platon förnimma olivträdens sus i vinden från havet?

Hörde Napoleon någonsin göken, betraktade Hitler

i sin ungdom en fyrklöver, funnen i gräset en högsommardag?

Mig tycks att det är något fel på de stora samhällsbetraktarna,

människoledarna, världsförändrarna, folkförförarna.

De begriper sig icke på trallande sång, blott på resolutioner.

De intresserar sig icke för mat, blott för livsmedelsfrågan.


ROPET HURRA

Hurra! Var kosackernas stridsrop som ryssarna lärde sig ropa. Det togs upp i Napoleonkrigen i mellersta Europa. Det nyttjades som ett samfällt vrål inom kort av oss allihopa. Det skreks fyra gånger för en kunglig person och för andra personer två. Dessa regler och distinktioner fann vi lämpligt med tiden att slopa. Vi höjer numer ett frikostigt fyrfalt hurra för både stora och små.


EN KRONA

En krona med Oscar II:s bild fick jag en dag i min hand. Vad kunde jag inte ha köpt för den om jag varit ute i tid.! Ostron på Operakällaren att sitta och gona mig vid! Eller tre dagars lön åt en husa i hennes underutvecklade land! Mig lockade lyckligtvis ingetdera, så valet blev tämligen lätt. I parkeringsmätaren lade jag kronan med Oscar II:s porträtt.

Ur "Kungligt" av Alf Henrikson och Björn Borg.



  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar