måndag 28 januari 2019

ORKESTERN


En av oss här i Sherwoodskogen är musikalisk. Han sjunger bra och gärna och trakterar 
flera instrument. Synten är hans favorit. Även vi andra uppskattar när han spelar på
synten. Han låter som en hel orkester när han sätter i gång.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                 ORKESTERN

Ifall du är född musikalisk
och utrustad med fantasi
dessutom så smått teatralisk
då kan det va´svårt låta bli

att hänföras utav musiken
den har en besynnerlig kraft
och uppeggas utav publiken
fast ingen du någonsin haft.

Du hör hur applådåskor strömma
emot dig vid varje konsert
rätt mysigt att sitta och drömma
fast ensam i huset man är.


Man spelar med Armstrong, Bill Haley,
Glen Miller och världskända band
du spelar tillsammans med Presley
och även Sinatra ibland.

Du mycket får se utav världen
turnén den tycks aldrig ta slut
rätt märkligt, för ändå så ger den
dig aldrig nå´n chans komma ut.

Allting som jag nyss har beskrivit
jag upplever mest varje da´
att läget nu sådant har blivit
det börja´när jag gick åsta´

och köpte en synt i butiken
med hundratals olika ljud
så plötsligt då ikläds musiken
en proffsig och spännande skrud.

Så foxtrot och tango och rumba
det trollar jag fram ganska lätt
och hårdrock och boogie och samba
och dansmusik på samma sätt.

Jag plockar fram flöjt och tromboner
trumpeter, pianon, gitarr
och mängder utav saxofoner
och skapar rätt mastiga arr.

Av körer det finns ganska många
som komna från himmelens höjd
intruder och avslut är långa
för örat och själen en fröjd.

I hörlurar avnjuts det hela
så grannarna störs inte alls
dock händer att jag måste spela
akustiskt en rungande vals.

Av skäl som jag ovan beskrivit
min synt blivit rätt populär
numera orkester jag blivit
till fester och skutt jag den bär.

Underlag: Eget






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar