fredag 11 januari 2019

SVENSK SNAPSKULTUR


"Den svenska snapskulturen måste återupprättas. Vi får inte låta Systembolaget mot-
arbeta den svenska snapskulturen" skriver en rad företrädare för Spritakademien.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Frankrike har sin cognac, Skottland sin whisky, Italien sin grappa, Jamaica sin rom.
De flesta länder har en unik dryckeskultur och med få undantag vårdar och utvecklar
man detta arv. Sverige har snapskulturen. Den är unik. Ingen annanstans höjer man ett
glas, tittar varann i ögonen, utbrister i en snapsvisa och njuter ett kryddat brännvin till
sin mat.
Det finns i dag dussintals producenter av snaps,
fler än  på hundra år, entusiaster och företag
söker nya smaker, laborerar med blandningar
och kryddningar och utvecklar vår snapskultur
så att den matchar den moderna gastronomin.
På vår matsedel står i dag sushi, pizza, tacos,
anka stekt i eget fett, ostfondue, chokladmousse...
rätter som alla kan förhöjas med snaps. 

Tyvärr försvårar Systembolaget för alla de som
värnar om svensk snapskultur.
Många upplever ett Systembolag utan snapsintresse och som inte delar ambitionen att
förvandla snapsen från berusningsmedel till den fenomenala smakhöjare som den är,
inte bara till sillen, inte bara till kräftan, utan till allt nytt vi idag också serverar och
njuter i matlandet Sverige.

Systembolaget saknar kunskap, vet inte att 
pomeranskryddan är gudomlig till choklad,
att dillkryddan är det säkraste kortet till alla
skaldjur, att ingefäran är perfekt till sushi.
En jämförelse med skotsk maltwhisky är 
relevant. I volym säljs mindre skotsk malt-
whisky än kryddat brännvin i Sverige. Whisky-
vänner kan via ordinarie och beställnings-
sortimentet välja bland långt över tusen olika
whiskysorter, antalet snapssorter kan däremot
räknas på handens fingrar, näst intill. Detta är
orimligt och speglar varken svenska konsumenters intresse eller Systembolagets upp-
drag att slå vakt om närproducerade svenska varor som skapar ett kultiverat njutnings-
drickande. Systembolagets ledning har inte förstått att svenska folket numera är inne i
helt ny era vad gäller mat- och dryckesvanor.

Framtidens snapsar dricks i små glas, framtidens snaps är en till sillen, en annan till 
pizzan, en tredje till äppelkakan. Den frysta sexan som sveps i ett enda drag utan
koppling till maten är förlegad.

Underlag: En rad företrädare för Sveriges Spritakademi, med Steffo Törnquist,
Stefano Catenacci (Hovtraktör och "Kockarnas Kock"), Louise Hoffsten
och Solveig Sommarström (Lärare på Restaurangakademien) i spetsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar