söndag 20 januari 2019

SM I SNAPSVISOR 2018

                                              SM I NYSKRIVNA SNAPSVISOR 2018

Varje år anordnar Svenska Spritakademien Svenska Mästerskap i skrivning av snaps-
visor. Årets Svenske Mästare blev Caj Gustafsson från Simrishamn med visan "Snöpligt".
På prispallen hamnade också Mats Karlsson från Växjö med bidraget "En vän önskan"
och Ulf Söderqvist med "Tillbakablick". De bästa bidragen kommer sedan att sändas
till VM, detta är en internationell tävling numera.

I juryn ingick: Chris Heister, Zadia Granath, Dan Lundgren och Ingrid Leffler.

ÅRETS SNAPSVISA

SNÖPLIGT

Melodi: Skånska slott och herresäten

En svärdslukare har lagt svärdet på hyllan.
En kväll, när han uppträdde, var han på fyllan.
Han fumla´ med svärdet och nånting gick snett;
nu sjunger han snapsvisorna i falsett.

Caj Gustafsson, Simrishamn

Andra plats
EN VÄN ÖNSKAN
Melodi: En sockerbagare

En skål med godis mig inte lockar.
En skål med popcorn där alla plockar
- det vill jag verkligen inte ha!
En skål med vänner - det ska det va!
Skål!

Mats Karlsson, Växjö

Tredje plats
TILLBAKABLICK
Melodi: Trollkarlen från Indialand

Trots noll i promille vi raglar omkring
med gamnackar scrollandes till varje pling.
Jag  drömmer om luren av svart bakelit
för då ragla ingen som ej druckit sprit.

Ulf Söderqvist, Malmö

I landslaget till VM ingår också
SÄNKT BETYG
Melodi: Skånska slott och herresäten

När dagens elever betygen får sänkta
När A blir ett B eller C... De blir kränkta
På vår tid den sorgen i glaset blev dränkt
Och vi sjöng var gång som en fyra blev sänkt.

Bosse Freij, Helsingborg

HALVFULLT
Melodi: En sockerbagare

Vid varje skål som hörs på kalaset
Jag dricker hälften jag har i glaset
Det är så listigt jag räknat ut
Att då tar snapsen min aldrig slut.

Jesper Ohlson, Linköping

Underlag: Spritmuséum




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar