måndag 7 januari 2019

SVENSKARNAS FLYGRESANDE



Dags att uppdatera den svenska självbilden.

Vi ser oss som ett ödmjukt folk. Blygsamma reformister på världsarenan, jämställdister
och konflikträdda och neutrala medlare. På hemmaplan gillar vi lagom, fika och inte
för mycket kryddor till maten.
Men på semestern får Jante i Jantelagen stanna hemma.
Svensken flyger fem gånger så mycket som världsmedborgaren, visar en ny rapport
från Chalmers och Naturvårdsverket. Framför allt är det utlandsresorna som ökar.
Sammantaget reser vi dubbelt så mycket med flyg som vi gjorde 1990.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KLIMATFÖRSTÖRARNA ÄR SNABBARE ÄN TEKNIKEN
De som vill klappa sig själva på axeln påpekar att mängden av utsläpp av växthus-
gaser, trots fler resor, förblir oförändrad sedan millennieskiftet. Det beror bland
annat på ny teknik och att fler personer kläms in i varje flygplan nuförtiden.
Visst är det en liten ljusglimt i en dyster prognos. Men tyvärr konstaterar rapporten
också att flygvolymerna ökar i snabbare takt än alla tekniska effektiviseringar.
Det går alltså inte att luta sig tillbaka och fortsätta som förut.

Många forskare pekar på att de lågt hängande frukterna redan har plockats medan
de radikala teknikförbättringarna ligger många decennier fram. Tillgången på bio-
bränslen med låg miljöpåverkan är ännu allt för låg, säger den ena rapportförfattaren
Jörgen Larsson till DN.

GÅR INTE ATT VIFTA BORT FLYGANDET
Globalt förväntas antalet flygpassagerare öka med 4 % om året de kommande 20 åren.
Förutsett att detta stämmer, och att de landbaserade utsläppen följer en bana mot 2
graders-målet, kan utsläppen från internationella flyg vara över en femtedel av kol-
dioxidutsläppen 2050. Flygandet är alltså inget att vifta bort.
Det är dags att inse att vi tillhör världens skurkgäng när det kommer till flygande.
Visst är vi svenskar de duktiga i klassen på globala klimatmöten och flitiga sopsorterare,
men vår miljöpåverkan utomlands borde leda till skamvrån.

VAD RAPPORTEN EJ BERÖRT
Naturligtvis alstrar allt flygande med nuvarande bränslen koldioxid i luften och detta
oavsett om man gör en semesterresa i ett fullpackat flygplan till Thailand eller om man
flyger i tjänsten från Malmö till Luleå. Flygandet kan beskattas om man tror på tesen
att beskattning medför mindre flygande och därmed mindre utsläpp. Skattevägen
ställs man emellertid inför mycket svåra rättviseproblem. Det gäller att skilja på nöjes-
resor, där 1:a klass skall ge högre skatt, och resor i tjänsten och resor som företas 
beroende på tidsvinster i det avlånga Sverige. Skatten måste också drabba fattiga och
rika lika. Vem inom Finansdepartementet är beredd att skriva regler för hur denna
beskattning skall se ut?

En helt annan lösning tycks Justin Trudeaus Kanada vara på väg emot. Man planerar
där att lägga en avgift på allt som ger upphov till koldioxidutsläpp som bensin och
diesel. Men pengarna som kommer in går inte till statskassan utan kommer att delas ut 
igen till medborgarna. Självklart provocerar detta inflytelserika politiker, som vurmar
för den grupp av väljare som tjänar, reser och konsumerar mest. Men den gruppen
kommer att känna det i plånboken när deras livsstil skadar klimatet.
Utfallet av valet 2019 blir avgörande för vilken väg Kanada kommer att välja.

 Vilken väg väljer vi? Enligt den budget som M och KD inkommit med och fått godkänd
av riksdagen blir det ingen flygskatt för svenska resenärer det här budgetåret.

Underlag: Susanna Kirkegaard i Expressen
                  Sherwoodskogens tankesmedja





      
                         


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar