söndag 27 december 2020

EN BESÖKARE I SHERWOODSKOGEN


 För en tid sedan fick vi besök i Sherwoodskogen av en avlägsen släkting, en riktig underhållare med stor social fallenhet. Han berättade historier och han utsatte oss för diverse tester och prov. En av hans historier var den här:

En man var ute och provkörde sin nya sportiga Audi. Han fällde ner suffletten och tryckte på gasen. När han var uppe i 160 såg han ett  blåljus bakom sig. Han hade blivit något fartblind och tänkte att polisen kan väl aldrig köra ikapp honom. Han tryckte gasen i botten, men när han närmade sig 200 började han tänka - "Vad i helvete håller jag på med?"- och så bromsade han ner och stannade vid vägrenen. Polisbilen körde in framför 


honom och ut kommer en polis, skakandes på huvudet med en böteslapp i näven. "Det har varit en låååång dag", suckar han "med många idioter som du ute på vägarna. Mitt pass är snart slut och det är fredag. Jag hade hoppats slippa allt jävla papperstrassel innan jag åker hem och så kommer du farande. Men vi säger så här: Jag lovar att släppa dig om du kan komma med en riktigt jävla bra förklaring till fortkörningen, och det ska  vara en som jag inte har hört förut." Mannen tänkte ett par sekunder och svarade: "Min fru lämnade mig förra veckan, och hon stack iväg med en polis och nu trodde jag att det var  han som var efter mig för att lämna tillbaka henne".  "Ha en trevlig helg", men kör försiktigt i fortsättningen", sa polisen och körde sin väg.


Vår besökare ville  sedan att vi skulle svara på några frågor i ett test som han hade med sig. Han kallade testet "Vem är din förebild?"

De förebilder vi hade att välja mellan var: 1 Albert Einstein, 2 Abraham Lincoln, 3 Nelson Mandela, 4 Martin Luther King, 5 Ludwig van Beethoven, 6 Moder Theresa, 7 Carl XVI Gustaf, 8 Michelangelo, 9 Provledaren själv.

Därefter gällde att välja ut en förebild och sedan göra följande:

a. Välj en favoritsiffra mellan 1 och 9

b. Multiplicera denna siffra med 3

c. Addera, lägg till, 3

d. Multiplicera antalet du nu har med 3 och du får då ett två- eller tresiffrigt tal

e. Addera dessa siffror, lägg ihop dem, och du får svaret. 

Blev någon förvånad? Denna person är alltså din förebild! Det är ingen idé att prova med andra siffror, resultatet blir ändå detsamma. 

Vår besökare tackade för sig. Kanske dyker han upp i något annat sammanhang.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar