söndag 4 april 2021

SUEZKANALEN


 Jättefartyget Ever Given var en förstasidesnyhet före påsk sedan det kört fast och blockerat all trafik i Suezkanalen under en vecka. Fartyget var på väg från Malaysia till Rotterdam med en last av över 50 000 containrar då det enligt kaptenens uppgifter greps av en ökenvind och pressades fast i ena kanalkanten. Grävskopor och bogserbåtar fick loss fartyget efter en vecka och det lär nu vara ute ur kanalen och på väg mot Rotterdam.


Enligt tillgängliga uppgifter är kanalen godkänd för fartyg upp till 150 000 ton. Ever Given vägde med last 220 000 ton, vilket är avsevärt mycket mera än vad kanalen är tillåten för. Att incidenten har åsamkat världshandeln ett kolossalt avbräck inser men lätt när man av trafikstatistik kan se att i genomsnitt  färdas 51 fartyg genom kanalen varje dygn med en sammanlagd last på över en miljard ton. Årligen passerar 15 000 fartyg genom Suezkanalen, drygt 10 % av den totala världshandeln. Ett totalstopp under en vecka får minst sagt katastrofala följder.
Under veckan valde många redare att skicka sina fartyg runt Afrika till Europa. Låga bränslepriser låg till grund för de besluten.

NÅGOT OM HISTORIEN
Kanalen öppnades för drygt 150 år sedan, men idén om en vattenförbindelse från Röda havet till Medelhavet är äldre än så. Redan för 400 år sedan skapade egyptiska faraoner en kanal mellan Röda havet och Medelhavet, men via Nilen. Men den sandade igen ganska snart. Napoleon hade framskjutna planer på ett kanalbygge, men hans stjärna dalade allt för snabbt så inget kanalbygge blev startat. Det blev en annan fransman Ferdinand de Lesseps som tog initiativet och han tillskrivs äran att kanalen blev klar. Tio år tog det.


Bygget inleddes 1858. Det tog tio år för en miljon man att få kanalen färdig till priset av omkring 100 000 arbetare som dog av värme (ibland +50 grader C), kolera, smittkoppor och dysenteri. Kanalen invigdes 17 nov 1869 med stora festligheter.

KRIGEN
Suezkriget inleddes i juli 1956 sedan den nytillträdde egyptiske presidenten Nasser nationaliserat kanalen. Engelska, franska och israeliska trupper invaderade kanalzonen. Amerikanske presidenten Dwight D Eisenhower motsatte sig aggressionen i likhet med ryssarna. Spänningen avtog och kanalen kunde öppnas igen 1957, nu i egyptisk ägo.
Sexdagarskriget 1967 inleddes med en arabisk uppladdning runt Israels gränser. Den här gången slog Israel till först och efter fem dagar,  den 11 juni, var kriget slut med Israel som segrare. Än en gång stängdes kanalen och öppnades igen först 1975.



EKONOMIN
Egyptens ekonomi har länge vilat på de fyra benen: turism, export av olja och gas, pengar som skickas hem från utlandet från egyptiska gästarbetare och slutligen inkomster från trafiken i Suezkanalen.
Men i dag är turismen i Egypten obefintlig. Dels är turisterna rädda för terror och oroligheter och nu har pandemin slagit till.

För sex år sedan invigdes ett prestigebygge kallat Nya Suezkanalen. Det handlade om en utvidgning av övre delen på en sträcka av cirka 30 kilometer. Utbyggnaden har kortat väntetiden i kanalen från 18 till 11 timmar. Men Nya Suezkanalen har blivit en besvikelse, trafiken ligger kvar på samma nivå. Delvis sammanhänger det med nuvarande låga bränslepriser. Benägenheten att gå runt Afrika till Europa har ökat.
Utbyggnaden medförde också en stor ökning av giftiga maneter i östra Medelhavet som stör ekosystemet och plågar badande turister. En annan invasiv art är tryckfisken som vanligen lever bland korallerna i Röda havet men som nu angriper musselodlingar i Medelhavet.

Underlag: Massmedia, UI skrifter om Suez, Wikipedia












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar