lördag 10 april 2021

TÄNKVÄRT


                                                                 TÄNKVÄRT

OM LIVET
Charles Chaplin
Livet är en tragedi när man ser det i närbild, men en komedi sett på håll.

Alice Roosevelt Longworth
Jag har en enkel livsfilosofi. Fyll när det är tomt. Töm det som är fullt. Och klia dig där det kliar.

Shelagh Delaney
Jag är inte rädd för mörkret därute. Det är mörkret här inne som jag är rädd för.

Albert Einstein
Vi får det liv vi förtjänar.

OM DÖDEN
William Shakespeare
Den som dör betalar alla sina skulder.

Hjalmar Bergman
Folk blir aldrig riktigt så ledsna över vår bortgång som vi själva inbilla oss.

Woody Allen
Det är inte det att jag är rädd för att dö - men jag vill bara inte vara med när det händer.

Clarence Darrow
Jag har aldrig tagit livet av någon. Men jag har läst en hel del dödsrunor med stor förtjusning.

OM KRIG OCH FRED
Georges Clemenceau
Krig är en alltför allvarlig sak för att överlåta åt generalerna.

George Bernard Shaw
Gamla män är farliga. För dem är framtiden likgiltig.

Louis-Ferdinand Céline
Ideologier och strategier har en gemensam nämnare: Soldaten.

Pindaros
Härligt är kriget endast för dem som inte känner till det.

LEVNADSREGLER
Ryskt ordspråk
Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån, för människan från alla håll.

Italienskt ordspråk
Ta dig i akt för den som ingenting har att förlora.

Alf Henrikson
Retar du upp dig på ting som är små,
är du väl inte större än så.

Engelskt ordspråk
Hugg veden själv så värmer den dig två gånger.

OM VETENSKAP OCH KUNSKAP
J. Frank Dobie
Den genomsnittliga doktorsavhandlingen är inget annat än en förflyttning av några skelettdelar från en grav till en annan.

Albert Einstein
Fantasi är  viktigare än kunskap.

Kenneth Burke
Universitetet: Ett ställe där man inte kan gå ett steg utan att trampa någon på tårna.

William Osler
I vetenskapen tillfaller äran den som övertygar världen, inte den som först kom på idén.


Underlag: Bokförlaget Tidens citatbok, redaktör: Gösta Åberg
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar