64-ÅRINGEN SKULLE FÅ SITT LIVS FLYGTUR I ETT STRIDSFLYGPLAN. FLYG-
TUREN SLUTADE MED EN ANNORLUNDA FLYGTUR. HAN SKÖT UT SIG UR
PLANET I RAKETSTOLEN - AV MISSTAG.
Bilden ovan togs från marken och visar 64-åringen hängande i skärmen och flygplanet,
utan passagerare, flyger tillbaka till hemmabasen.
I rapporten från den franska luftfartsmyndigheten kan man läsa att den 64-årige mannen
inte ens ville utnyttja den här pensions-presenten från sina kollegor i försvarsindustrin
den där marsdagen i år. Men efter hårda påtryckningar och läkarkontroll klev han in i
det franska stridsflygplanet av typen Rafaele - B tillsammans med en före detta stridspilot
från flygbasen Saint - Dizier.
Pulsen på den nervöse resenären låg enligt rapporten mellan 136 och 142 slag per minut
redan innan avfärd.
Den enda instruktion som läkaren hade gett var att den äldre mannen inte fick utsättas för
negativa g-krafter, det man upplever när man lyfts upp ur stolen. Den här instruktionen
nådde emellertid inte piloten. Nedan: Flygplanet landar utan huv och utan passagerare.
TAPPADE HJÄLMEN
När dessutom mannen till stor del fick sköta sin egen säkerhetsgenomgång och inte
lyckades spänna fast sig ordentligt blev 64-åringen panikslagen när de kom upp i luften.
För att motverka negativa g-krafter tog han tag i allt han kunde hitta för att
hålla sig kvar i stolen - ovetande att det han högg tag i var utlösingsmekanismen
för utskjutning av raketstolen.
Mannen sköts ut från 750 meters
höjd upp i det blå och tappade
både hjälm syrgasmask på vägen.
Säkerhetssystemet hade fungerat
så han landade lyckligt och väl i
närheten av den tyska gränsen
med bara mindre blessyrer.
Att det inte gick värre för duon än
så kan man tacka ännu ett tekniskt
fel för.
Normalt sett skjuts nämligen
piloten ut om någon har dragit i
ett nödhandtag.
Men det skedde inte.
RÄDD FÖR EXPLOSION
Piloten höll sig lugn och lyckades landa sitt flygplan trots att obalans uppstod
i flygplanet när huven sprängdes bort och bakre stolen försvann.
Landningen skedde hela tiden med rädsla för att raketstolen också skulle avfyras
för föraren. Men allt gick väl.
EN SVENSK MOTSVARIGHET
För många år sedan då Österrike stod i begrepp att skaffa sig ett nytt skolflygplan
med bra prestanda, övervägde österrikarna att köpa Saabs Sk60. Men man ville
titta närmare på planet först. Den österrikiske flygattachén bad att få följa med på
en tur med planet.
Detta ordnades snabbt. Han reste ner
till F5 i Ljungbyhed där flygplanet
fanns och en vacker höstdag skulle
han få en åktur. En av flyglärarna på
Flygskolan skulle bli hans pilot.
Nödsystemet på Sk60 är konstruerat
så att raketstolen kan avfyras på två
sätt, dels genom att dra ner en gardin
framför ansiktet, varvid flygplanhuven
skjuts bort och raketstolen avfyras, men
avfyrning kan också göras med ett
handtag längre ner på stolen. Lägen kan uppstå vid hög belastning att föraren inte
förmår lyfta händerna till gardinen och då kan han utnyttja det låga handtaget.
Österrikaren var briefad på allt detta och man startade och flög norrut, upp emot
Småland. Efter en stund uppe i luften ville österrikaren spänna fastbindnings-
remmarna något hårdare och han började treva efter remmarna på stolsidan.
Han hittade en rem och drog till. PANG!!!
Han hade dragit i fel handtag! Han sköts ut i ett moln av krutrök och hängde snart i
en fallskärm på tusen meters höjd någonstans över Småland. Flygläraren fick flyga
hem med sitt flygplan utan huv och utan passagerare och larma flygräddningen.
Historien fick ett minst sagt komiskt slut. Där fallskärmen dalade ner pågick skörde-
arbete som bäst. Det var mycket folk ute på åkrarna. Alla förvånades storligen när en
fallskärmshoppare plötsligt kommer dalande ner. Man springer fram till honom när
han landat. Det visar sig, när man började fråga ut honom om vad som hänt och vad
som pågår, att han inte kunde tala svenska, mannen var i själva verket tysk.
Kalmartidningen Barometern har utförligt beskrivit vad som hände:
- Ett par av skördearbetarna var hemvärnsmän. Det hade ju inte gått så många år sedan
kalla krigets dagar. De fattade genast misstankar mot "tysken". Dom hade båda varit med
om övningar där främmande underrättelsetjänster sände in agenter för att spionera.
Det kunde inte uteslutas att detta var en sådan. De tog honom resolut till fånga. De ringde
polisen som genast ryckte ut. I väntan på polisen höll man fast "tysken". När polisen
kom, någon av dessa talade tyska, kunde det hela klaras ut. Polisen tog kontakt med flyg-
vapnet och fick besked om vad som hänt.
I väntan på en helikopter bjöds "tysken" på kaffe och hembakt av damerna i skördelaget.
Såvitt känt blev det en affär, Österrike köpte ett antal Sk60.
Underlag om det franska fallskärmshoppet har erhållits från Aftonbladets reporter
Erik Karlsson. Om den svenska motsvarigheten berättas det än i dag i Sherwoodskogen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar