måndag 27 september 2021

TRE SÅNGERSKOR


 Härom veckan ägnade TV2 nästan en hel kväll åt de två världsstjärnorna Jenny Lindh och Christina Nilsson, till minne av Christina Nilssons död 1921.
Egentligen borde programmet ha avhandlat de tre svenska sångstjärnorna som verkade ungefär samtidigt på 1800-talet, Jenny Lind något före de två  övriga. Den tredje var Signe Hebbe. Hon är mycket lite omtalad, hennes karriär inträffade ungefär samtidigt som Christina Nilssons, men likafullt är också hon inskriven i den svenska musikhistorien. De tre levde:
Jenny Lindh 1830 - 1887
Signe Hebbe 1837 - 1925
Christina Nilsson 1843 - 1921
 
En kort presentation av Signe Hebbe:

SIGNE HEBBE

                                                                Signe Hebbe
Signe Hebbe föddes i Småland som yngsta dotter till häradshövding Clemens Hebbe och hustrun Wendela Hebbe. Innan Signe fyllt två år gick fadern i konkurs och flydde därför utomlands hals över huvud för att slippa häktet. Modern vände sig då till sin vän Essaias Tegner, som kunde låna familjen pengar. Pengarna räckte dock inte länge och Wendela Hebbe fick söka arbete. Hon började som privatlärare men genom Essaias Tegners förmedling fick hon 1841 arbete på Aftonbladet som journalist och översättare. Familjen flyttade till Stockholm och Signe Hebbe fick börja på Operans elevskola. Det fanns tre skäl till detta. Hon var ganska dålig i skolan men hade en stor musikalisk begåvning, men också beroende på att modern hade haft teaterdrömmar som ung och nu skulle dessa tydligen förverkligas genom dottern. En försörjningsaspekt fanns också med i bilden. Modern trodde att Signe kunde bli svår att få bortgift.

1850 började hon sin sångutbildning. hennes stämma var vacker men svag, sades det.
Hon var ambitiös och tränade och blev allt bättre. 1855 fick hon sin första roll på Operan i Värmlänningarna. Recensionerna var vänliga men inte lysande. Hon tränade vidare, först i Paris några år och sedan i Italien, där hon lärde sig komma tillrätta med sin svaga röst och fick sedan många engagemang runt om i Europa under åren som följde.
Hon slutade sjunga offentligt 1883 och blev sedan sångpedagog vid Konservatoriet i Stockholm.
                                                Jenny Lindh
I TV2:s program jämfördes sångstjärnorna utifrån olika utgångspunkter.
Jenny Lindh var den oskuldsfulla barnstjärnan, Signe Hebbe var konstnärinnan och Christina Nilsson den kavata bondflickan som gjorde en klassresa från de småländska marknaderna till Europas operascener och slutade som grevinnan Casa de Miranda.
De är tre helt olika personligheter och tillika tre olika karaktärer som har gjort var sitt avtryck i både den svenska och i den europeiska musikhistorien. Otaliga jämförelser har gjorts mellan de tre. Troligtvis hade Signe Hebbe och Jenny Lindh mest likartade röster. De höll sig också till de roller deras röster var lämpade för. Samma var förhållandet med Christina Nilsson men hon hade det bredaste registret av de tre och var den som sjöng mest kraftfullt. I synnerhet Jenny Lindh och Christina Nilsson var stora teatraliska personligheter på scenen, något som i högsta grad påverkade deras framträdanden och gjorde dem än mer älskade av publiken.

Alla tre fascinerade publiken, var och en på sitt sätt. Många har önskat att få höra dem live. Kanske att en nutida lyssnare skulle tycka att det lät vasst och hårt när de sjöng med många raka toner utan vibrato. Analyser av röster av det här slaget torde nog bara bli ett subjektivt tyckande.
Vi skall vara stolta och glada över att Sverige har haft sådana strålande världsartister.

Underlag; Förutom TV-programmet, en 60 poängs uppsats i ämnet, skriven av Elisabeth Hellström, Uppsala universitet






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar