söndag 16 januari 2022

GÅRDSFÖRSÄLJNING AV VIN


SMÅAKTIGHET VAR GRUNDPRINCIPEN NÄR VINFÖRSÄLJNINGEN VID VINGÅRDARNA SKULLE UTREDAS 

Utredarna är då äntligen klara med ett förslag till gårdsförsäljning av vin. Förslaget, SOU 2021:95, ligger klart för beslut av riksdagen i närtid. Förhoppningsvis kommer utredarna att få bakläxa av riksdagen i flera olika avseenden. På några punkter, även om utredarna säger ja till gårdsförsäljning av vin, är utredarnas förslag sällsynt korkat. Eller vad säger ni om det här (SOU 2021:95):

-   Gårdsförsäljningsutredningen föreslår att försäljning endast tillåts i anslutning till ett betalt studiebesök eller en föreläsning med anknytning till aktuell produkt eller tillverkningsstället.

-   Mängden som får säljas till en kund vid ett köptillfälle begränsas till:
    0,7 liter sprit
    3 liter vin
    3 liter andra jästa drycker, till exempel cider
    3 liter starköl

-   Tillstånd från kommun krävs för försäljning

-    Försäljning får endast ske mellan klockan 1000 och 2000

OSV



Det är med andra ord ingen större grad av frihet man tilltror svenska folket. Tvärtom är den så omgärdad av byråkratiska krav att frågan snarare är vilken nytta vi kommer att få av detta. 

Det har vuxit fram hundratusentals tillverkare av sprit, vin och öl de senaste tio åren, de flesta småskaliga aktörer med mindre än fem anställda.  Att man skall behöva höra ett föredrag varje gång man handlar vin är så urbota dumt att man tror att man är utsatt för ett skämt. Andra gången man handlar vad blir det för  föredrag då, samma som första gången?  Och vad blir det senare och kommande gånger? 
Även detta extremt kringskurna förslag är för mycket för mycket för Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg. Han menar i  AB 21/12 att gårdsförsäljningen ökar utbudet och blir farligt för ungdomar. Utredningen har inte dokumenterat några sådana farhågor.


Det är sannolikt så att den som betalar kanske upp emot dubbla priset för ett hantverkstillverkat kvalitetsvin dricker mindre än dem som betalar ett lägre pris för att festa om en kväll. Att ge svenska tillverkare samma villkor som andra europeiska tillverkare är viktigt och handlar om att gynna jobb och hantverkskunnade i Sverige snarare än någon annanstans.
Lindberg i AB för också fram andra luddiga teorier om att det finns mörka marknadskrafter som ska användas för att kringgå det som han kallar "folkviljan". Lindberg har inte förstått att folkviljan  är just vad folk tillämpar när de köper svenska kvalitetsprodukter på alkoholområdet. Den "folkvilja" Lindberg pratar om är de politiker som i många år hindrat folk från att handla från svenska gårdar. Att lägga sig i skötsamt folks dryckesvanor är inget allmänintresse, det är bara ett sosseintresse.

Sossarnas ointresse för "folkviljan" verkar olycksbådande för dem inför höstens val. Sossarna talar om vikten av att förenkla för allt företagande, att minska byråkratin och låta människor bestämma själva. Det är de politiska frihetssträvandena som Lindberg med flera vill slå vakt om, som hindrat tillkomsten av gårdsvaruhandel i många år och inte de enskilda människornas fria vilja.

Underlag: Mattias Svensson SvD och Toröredaktionen 




































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar