lördag 4 februari 2023

TILL KARAS MINNE


 Följande historia har bloggredaktionen fått ta del av. Den kommer från Hamneda i Småland och är skriven av Bengt Nyström.

Anton Karas spelar "Harry Lime theme" på cittra som ledmotiv till "Tredje mannen" och melodin erövrar hela världen, även Stjärnsnäs gård utanför Gnesta.
Av mormor fick jag cittran hon fått av Bergdal och hon sa:
-Öva mycke kanske du blir lika styv som Karas å nog vore dä trevligare om ni i Nybysläkten blev känd för annat än fyllböter å slagsmål.
Mormor var troende och allt man gjorde måste godkännas av Gud så vi bad tillsammans innan jag började träna.
- Hörs du har rätta takten men du måste nog knäppa hårdare.

Men träningen fick ett abrupt slut då  min bror kom och jag fick två snytingar och näsblod innan han tog över, för om någon skulle bli Vårdinges Karas så var det han.
Tondöva brorsan kom i extas av sitt hamrande och när öldoftande far anlände på vinglig fot blev han urförbannad:
- Dä va ett jävla skrålande som hörs över hela Vårdinge!
Far tog cittran, öppnade fönstret och kastade ut den. Mor, mormor och cittratalangen stod vettskrämda och bevittnade fars bärsärkargång. Han skämdes och bad om ursäkt:
- Jag ska hugga ved te dej så du har hela januari om dä inte blir för jävla kallt.


PS
Bilden överst visar en ackordcittra, där man ackompanjerar på lösa strängar. På den är det omöjligt att spela "Harry Lime Theme", hur mycket man än övar.
Anton Karas (nedre bilden) spelade melodicittra, som har en greppbräda liknande den på en gitarr.
Mikloz Fläckman






































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar