torsdag 23 maj 2024

DET KINESISKA POSTORDERMONSTRET






SLUTA GÖDA DET KINESISKA POSTORDERMONSTRET
 
Jag ska säga vad som kommer att bli människans undergång, Det är inte det urspårade klimatet eller storpolitikens skiftningar eller något krig. Det är i grunden vår förlamande oförmåga att tänka i flera steg.
Vi har alltid tyckt att vi är så bra på just detta, att det är det framför allt som skiljer oss från djuren. Vi planerar. Vi visualiserar. Vi överblickar konsekvenser. Men i ärlighetens namn så klarar vi inget av detta.
Låt mig anföra bevis IA: Shein.
Shein är ett postordermonster som är dåligt på alla sätt, och några till. Affärsidén är överproduktion av billigt slit- och slängmode. Och tillvägagångssättet?


Man köper in stora mängder billigt tyg, inte sällan framtaget med kemikalier så giftiga att själva kläderna är olagliga i Europa (Greenpeace 23/11 -22). 
Därefter sätter man sina 10 000 kinesiska arbetare på att klippa till och sy upp dåliga kopior av befintligt mode - snabbt ska det gå, allt styrs av efterfrågan som beräknas i realtid av algoritmer.
Många och långa är arbetspassen: i snitt tolv timmar om dagen, sex till sju dagar i veckan. Lönen 
ligger på drygt en tredjedel av den officiella minimilönen i Kina (CNN 13/5).
 De färdiga plaggen fraktas sedan över hela världen till kunder som tror sig ha gjort ett klipp eftersom priset är alldeles för lågt - och som sedan upptäcker att de fått vad de betalat för. Varvid de blir upprörda.- Shein är den postordersajt som förekommer i särklass flest gånger i ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden (DN 20/5). 
Få plagg blir särskilt långlivade numera. I snitt används de sju gånger och kasseras sedan. Men Shein tar sig allt ännu längre. Redan kontrollerar de 20 procent av den globala  marknaden och värderas till 549 miljarder. Förra året dubblerades vinsten till 21 miljarder kronor.

Hur kan detta få fortgå? Inte bara ostört utan belönat: kunderna flockas. I en tidigare intervju säger konsumtionsforskaren Gabriella Wulff apropå just Shein: "Studier som tittar på vilka val man gör och hur man prioriterar visar att även om man tycker att det är viktigt med miljön så är det ofta priset som är avgörande ändå". Det vill säga: Folk är kortsiktiga, de tänker enbart på vad saker kostar i stunden. Att ett plagg knappt går att bära, ja det är morgondagens sorg. Och vad den totala kostnaden blir för det här kolossala resursslöseriet? Det är uppenbart för abstrakt för oss att ens hantera

Underlag: Lisa Magnusson, ledarskribent DN.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar