fredag 13 november 2020

DITT OCH DATT


 Gnesta är ett litet anonymt stationssamhälle  i nordöstra Sörmland där tågen inte längre stannar. Däremot finns det förbindelse med pendeltåg till Södertälje, där många Gnestabor arbetar. Häromdagen kunde vi läsa en insändare som handlade om Gnesta och om varmkorv.


Insändaren var inskickad av Bengt Nyström från småländska Hamneda, uppvuxen i Gnesta.

I Gnesta fanns på 50-talet i ett hörn på torget en anspråkslös blå massonitkur, i vilken det stod en  ung man i vit rock och spräcklig jägarhatt och sålde varm korv. Det var en vänlig och tillmötesgående ung man som kallades "Hatten" och visste allt av värde om alla ortsbor; "Hör efter mä Hatten, han har reda på dä".
Den blå massonitkuren kom under många år att utgöra Gnestabornas säkraste nyhetskälla. En gång stod jag i kön för att köpa en korv och fick höra följande samtal mellan en Gnestabo och försäljaren Hatten.
-  Å du skulle ha?
-  En kokt mä brö och rejält med senap.
-  Du ska inte ha en smörstekt mä brö?
-  Då hade jag väl sagt dä.
-  Dä ä många som väljer smörstekt nu.
-  Kan så va men jag vill ha en kokt mä brö.
-  Jag säger bara att smörstekt ä väldigt omtyckt.
-  Fast jag väljer kokt mä brö å senap.
-  Dä ä naturligtvis kunden som bestämmer.
-  Är de någe som förvånar dej?
-  Nej, men vore jag som du så skulle jag ta en smörstekt.

Gnestabon ilsknar till och ryter:
-   Du kan dra åt helvete med din jävla smörstekta korv!

Gnestabon rusar iväg utan korv och efter honom i kön står en försynt ung dam, Gunnel Eriksson, och hon beställer:
-  Jag skall be att få en smörstekt korv med bröd.
-  Vore jag som du skulle jag ta en kokt mä brö.



Det är nog inte så konstigt att Gnestaborna kallas Sörmlands filosofer. Det var ett märkligt samhälle jag växte upp i där Hatten var spjutspets och utvecklade den genuina nyfikenhet som parallellt med smörstekt korv gjort Gnestabygden så känd och berömd.

På temat Varmkorv passar vi på och presenterar ett alster av Alf Henrikson.

KOCKEN I KORVKÖKET
Kocken i korvköket, han är fin,
kokar potatis i moselvin,
grillar med brännvin på glödande kol,
stuvar stångkorv i alkohol.
När korvköket stängt om nätterna
gör han sig dessa rätterna.


Avslutningsvis ännu en insändare, anpassad till smittoläget.

LITEN KVÄLLSBÖN
Ä en gammel och skör, är dä resk att en dör,
tänkte ja där jag låg härum kvällen.
För dä hade ja hört, när di ämnet berört
ve en presskonferens mä Tegnellen.
Men dä skulle va kul, att få fira jul,
tänkte ja och kröp in under fällen.
Dä ska nog gå bra, även um ja
har skavanker på enstaka ställen!

Hans-Åke Klingse, Grönköping




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar