söndag 18 augusti 2024

POLISENS VÄSKFÖRBUD

POLISEN VÄSKFÖRBUD BLIR I PRAKTIKEN ETT HÅN MOT KVINNOR

DN:s ledarskribent Isobel Hadley-Kamptz ger här sin syn på vad väskförbudet innebär för kvinnor.

Själv drabbades jag först av väskförbudet i våras.

                                                          Isobel Hadley-Kamptz

Lyckligtvis hade Tele2 arena satt upp ett förråd där man kunde lämna in sin väska före match om man - som jag - glömt bort att polisen efter det ökade säkerhetshotet mot Sverige infört ett förbud mot väskor på alla större evenemang. För jag bär alltså, i likhet med de flesta kvinnor, nästan alltid med mig en väska. I den har jag sådant som telefon, plånbok, hörlurar, näsdukspaket, nycklar, halstabletter, pennor, ett par olika läppstift, värktabletter, hårsnoddar, mensskydd och tyvärr allt för ofta något ätbart som jag glömt att äta och som gradvis blivit allt mer likt något från en bronsåldersutgrävning. Allt det här är förvisso inte strängt taget nödvändigt en vanlig dag, men rätt mycket är sådant som det vore svårt att klara sig utan.

Om jag går på en match, konsert, festival eller något annat som räknas in i polisens definitioner har jag ingen möjlighet bära med mig ens en bråkdel av de här sakerna. För här kommer en detalj som förklarar varför väskförbudet slår oproportionerligt hårt mot kvinnor: damkläder saknar nästan alltid fickor! Män har även utan väskförbud i allmänhet sina telefoner och nycklar i de relativt rymliga fickor som herrkläder är försedda med. Köp damkläder i vilken affär som helst och i nio fall av tio finns inga fickor alls. Det här har alltid varit irriterande, men med ett väskförbud blir det ett direkt hån. Man kan förstå polisens logik. Utan väskor kan eventuella terrorister inte bära runt på stora vapen eller bomber. Men på konserter och matcher har säkerhetspersonal alltid kollat ens väska, om än primärt för att se att man inte har med sig alkohol.

Själv förföljs jag dessutom nu under festivalsommarens sista skälvande veckor av tips på sociala medier om hur man ska kunna bära med sig saker utan väska. Det handlar om allt från krokar på insidan av tröjan till jättefula cykelbyxor med fickor som man kan ha under sin ficklösa klänning. Rimligtvis kan de tipsen också användas av någon med sinistra motiv. Dessutom är de flesta terrorister, statistiskt sett, män, så de har säkert kläder med bra fickor ändå.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar