Elbilsindustrin är överlycklig över Joe Bidens tillträde som president, på grund av löften om subventioner för elbilar i kampen mot klimatförändringarna. På liknande sätt lovar politiska ledare överallt i den rika världen såväl morötter som piskor i form av förbud mot fossildrivna bilar. Storbritanniens Boris Johnson har aviserat om ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2030.
Tyvärr kommer elbilar bara att ge marginella utsläppsminskningar, och det till ett mycket högt pris. Visst är elbilar roliga, men i nästan hela världen har de en högre totalkostnad än sina fossildrivna motsvarigheter. Det är därför stora subventioner behövs. Konsumenterna förblir tveksamma även då, på grund av korta räckvidder och långa laddningstider.
TROTS SUBVENTINER på upp till 10 000 dollar per elbil i USA, så är färre än 1 av 200 bilar i landet batteri-eldrivna. Och nästan alla subventioner går till de rika. Nio av tio elbilsägare äger också en fossildriven bil som de använder för långresor. Elbilar är som regel andra-bilar, som användes för korta resor och som markering av ståndpunkt i miljöfrågor. Om man ger elbilen tillräckliga subventioner så kommer människor att köpa den.
Nästan tio procent av personbilarna i Norge är nu elbilar. Det beror på oerhört generösa subventioner, genom vilka elbilarna undantas från de flesta kostnader; skatter och vägtullar, parkerings- och trängselavgifter. Totalt kan en bil värd 250 000 få subventioner till ett värde av 220 000. Men sådan politik är ohållbar i de flesta länder, till och med i Norge börjar det bli bekymmersamt, åtta och en halv miljard kostar subventionerna varje år. Men norrmännen är vilseledda, de bidrar inte särskilt mycket till klimatförbättringarna
DET KOMMER DOCK INTE att ha någon betydande påverkan på utsläppen av två skäl. För det första kräver elbilarna stora batterier som ofta är tillverkade i Kina med hjälp av kolkraft. Batteritillverkningen för en enda elbil kan släppa ut så mycket som en fjärdedel av en bensinbils utsläpp under bilens hela livstid. För det andra så laddas elbilarna med hjälp av elkraft som på de flesta platser på jorden är starkt fossilberoende. Sammantaget innebär detta att en elbil med lång räckvidd har högre koldioxidutsläpp under de första 6000 mil den körs. Därför kan valet av en elbil som andrabil för kortare resor leda till högre utsläpp totalt sett.
När tillträdande presidenten Biden vill återinföra ett fullständigt avdrag för elbilar, innebär det i praktiken en kostnad på 7 500 dollar för en utsläppsminskning på, i bästa fall 10 ton. Han skulle kunna uppnå samma minskning hos amerikanska elproducenter genom utsläppshandel till en kostnad av bara 60 dollar. De pengar som nu läggs på elbilssubventioner hade kunnat ge 125 gånger större utsläppsminskningar på annat håll. IAE-chefen Fatih Birol uttryckte det så här:"Om du tror att du kan rädda klimatet med hjälp av elbilar, då har du helt fel".
Vi behöver komma ner på jorden i den här frågan. Hybridbilar ger ungefär samma utsläppsbesparingar som elbilar över hela livscykeln. För klimatet spelar det ingen roll var koldioxiden kommer ifrån. Personbilar står bara för ungefär 7 procent av de globala utsläppen, och elbilarna gör marginell skillnad. Vi behöver lägga vårt fokus å de stora utsläppsbovarna, eluppvärmningen och elproduktionen. Om forskning och utveckling på fossila bränslen inom dessa områden kan leda till att gröna alternativ blir billigare än fossila bränslen, så vore det världsomvälvande.
I dagsläget är elbilssubventioner något rika länder delar ut till rika medborgare för att stoltsera med. Om vi på allvar vill lösa klimatproblemen måste vi fokusera på de stora utsläppskällorna, och på innovationer för bättre utsläppsfri energi genom fusion, fission, bergvärme, vind, sol och andra alternativ. Den utveckling som gör sådan energi billigare än fossila bränslen vore någonting större än små livsstilsförändringar för rika människor. Det skulle innebära att alla, inklusive Kina, Indien och länder i Afrika och Latinamerika , kan tillgodose stora delar av sina energibehov med låga utsläpp.
UNDERLAG: Bjorn Lomborg, chef för Copenhagen Consensus Center, visiting fellow vid Hoover Institution, Stanford University och visiting professor vid Copenhagen Business School.
Vi tackar Toröredaktionen för hjälpen med framtagning av underlaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar