onsdag 28 september 2022

BESÖK PÅ HÖGA KUSTEN


 Bloggredaktionen har varit ute och rest igen. I slutet av september besökte vi Höga kusten, men den här gången från sjösidan med båt från Stockholm. Fram och åter tog resan tre dagar med två övernattningar ombord. Vi reste med Vikinglinjens Cinderella, som är en komfortabel båt med bra mat och bra hytter i olika prisklasser. En annan fördel med den här båten är att man kan ta bilen med ombord och köra iland efter vägen, den här gången i Mariehamn och i Härnösand. Köper man t ex med sig öl  ombord får man den utburen till bilen före ankomsten hem.

Resan norrut första natten var lugn, ingen sjögång. Det rådde nordlig vind.


Höga kusten kallas kustområdet i Ångermanland. År 2000 blev Höga kusten utsedd till världsarv. Grunden till detta är den geologiskt sett snabba och stora landhöjningen efter den senaste inlandsisen. Området är ett av de bästa exemplen i världen på hur nedisning och landhöjning påverkar jordytan.. Vid Höga kusten uppvisas en geologisk historia på 10 400 år, en process som pågår än i dag. Området är den plats på jorden som höjt sig mest sedan istiden. Höjningstakten är i våra dagar knappt en centimeter per år.
År 2000, vid Unescos 24:e möte blev Höga kusten världsarv. År 2006 utvidgades området med Kvarkens skärgård på den finländska kusten i Österbotten. Världsarvsområdet heter numera Höga kusten, Kvarkens skärgård.

Sedan båten lagt till i Härnösand på fm dag 2 körde vi iland med bilen och gjorde en kort tur i området. Vi körde först till Lunde och tittade på monumentet över Ådalskravallerna 1931 då fem arbetare från trakten sköts ihjäl av ditkommenderad militär från regementet i Sollefteå.


Det var ett imponerande minnesmärke, formgivet av konstnären Lenny Clarhäll. Höjden var 2,6 meter och vikten uppgavs vara 3 ton. Symboliskt handlar det om hästen som symboliserar makten. En av militärens hästar blev skrämd av de första skotten Ryttaren föll av hästen och övriga ryttare drogs ner av ursinniga arbetare. Demonstrationståget var primärt en protest mot att träpatronerna satt in strejkbrytare på de strejkande arbetarnas platser.

I närheten av monumentet, som stod klart på 50-årsdagen av kravallerna 1981, står på den plats där skotten föll en minnessten över de döda.

Efter besöket i Lunde gjorde vi sedan en biltur över de två stora broarna över Ångermanälven, Sandöbron och Högakustenbron eller Rådebron som den egentligen heter men som ingen kallar den.
Sandöbron drabbades under byggtiden av den värsta byggolycka som vi haft i Sverige den 31 september 1909. Den nästan klara träkonstruktionen lossnade och rasade ner i älven. 18 arbetare följde med och omkom.
Bron blev sedermera en del av E4 och förblev så långt in på 90-talet.
Sandöbron är 811+277 meter lång och segelfri höjd är 40 meter.


                                                              Sandöbron

Vi körde sedan till Högakustenbron. Det är ett minst sagt imponerande byggnadsverk. Den är 1800 meter lång och har samma segelfria höjd som Sandöbron, 40 meter.. Bron är byggd med Golden Gatebron i San Fransisco som förebild. Längsta brospannet är 1210 meter. Den hör till Sveriges högsta byggnader, Öresundsbrons pyloner och Malmös Turning Torso är högre. Ännu högre kommer Karlatornet i Göteborg att bli när det blir klart. Det blir Nordens högsta, 245 meter och 73 våningsplan. E4 går numera över Högakustenbron.


                                                        Högakustenbron

På kvällen var det en jättestor kräftskiva ombord, alla var bjudna, cirka 300 personer. Flodkräftor, havskräftor, blåmusslor och humrar hade en rykande åtgång. Vinet var gratis men drickandet var måttligt,  det gick en lätt sjögång.
På fm dag 3 ankom vi till Mariehamn på Åland och låg där en knapp timme. Tillbaka på Stadsgårdskajen i Stockholm var vi vid 14-tiden.

En trevlig resa var det med bra proportioner mellan kultur, mat, nöjen och vila.





































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar