Elbilen har förvisso många fördelar jämfört med klassiska bensin- och dieselbilar, även vintertid. Men att fastna i trafiken i ett långvarigt snöoväder är inte en av dem, säger Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.
Totalstoppet på E22 mellan Hörby och Kristianstad för en tid sedan innebar upp emot ett dygn i bilen för många bilister
I en sådan extrem situation har de klassiska bensin- och dieselbilarna fortfarande stora fördelar.
jämfört med elbilen.
En fördel i det här sammanhanget är den traditionella bränsletanken som alltid innehåller en stor mängd energi.
- En förbränningsmotor har så mycket spillvärme, man får ju värmen i kupén på köpet när man har motorn igång, säger Erik Stjernvall.
Där skiljer sig situationen mycket mot elbilen som behöver ett mycket mindre lager energi för att ta sig fram. Men vad som händer i elbilen är att du hela tiden måste ta av det här energilagret för att kunna sitta i bilen. När en fossildriven bil går över på tomgångskörning drar den omkring 0,5 till 0,7 liter per timme. Det är alltså lätt att räkna ut hur länge man kan sitta i bilen vid ett stopp. Skulle bränslet ta slut är det lätt att fylla på mera, men en elbil måste bogseras bort.
I kaoset på E22 kallades försvarsmakten in för att med hjälp av bandvagnar dra loss bilar som fastnat i snön.
Erik Stjernvall är framför allt kritisk mot branschen och hur elbilen saluförs, där räckvidden och laddningen presenteras för sommarförhållanden. Tester i Norge visar att elbilar de facto tappar mellan 20-40 procent när temperaturen ligger på minussidan.
-Enligt lag måste en vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som gäller där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer och detta måste elbilarna klara.
Därför är det mycket viktigt, eftersom många kommer att ha elbil i framtiden, att konsumenten vet vad som gäller.
Underlag: Olle Bengtsson/ TT.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar