Världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, påbörjade på lördagen sin jungfruresa. Den marina kolossen, 365 meter lång och byggd i Åbo, har eldat på debatten om den smutsiga kryssningsindustrin.
Det är en stor händelse, både för varvsindustrin och för kryssningsturismen, som fortfarande repar sig efter de katastrofala åren under pandemin.
Icon of the Seas är det första fartyget i den så kallad Icon-klassen. Fartyget är 365 meter långt , har 20 däck och, enligt rederiet Royal Caribbean Group, plats för 7 600 passagerare och en besättning på 2 300 personer. Den - enligt rederiet- utsålda jungfruresan går från Miami till Västindien.
Fartyget kan skryta med flera spa-avdelningar, musik, dans, underhållning, teatrar, biografer, dussintals restauranger och barer, sju swimmingpooler, en vattenpark med sex stora vattenrutschkanor samt en ishall nere på däck fyra. De många attraktionerna gör fartyget till en energiintensiv anläggning, ändå hävdar rederiet att det är deras mest energisnåla kryssningsfartyg.
Royal Caribbean uppger att 93 procent av färskvattenförsörjningen på fartyget sker från sjösidan genom så kallad omvänd osmos. Det drivs dessutom med flytande naturgas, LNG, som ger mindre koldioxidutsläpp än diesel. Men tekniken har risker:
Flytande naturgas består framför allt av metan, en växthusgas som per viktenhet har betydligt större klimatpåverkan än koldioxid. Mätningar från andra fartyg som använder LNG har visat att en del av naturgasen läcker ut i atmosfären.
- Royal Caribbeans beslut att använda LNG är deras största blunder, säger Bryan Comer, chef på det marina programmet på ICCT (International Council on Clean Transportation).
Det finländska varvet Meyer Turku planerar att under de kommande åren bygga åtminstone två systerfartyg till Icon of the Seas. Nästa, Star of the Seas, väntas lämna varvet i Åbo i augusti 2025.
Underlag: Joel Dahlberg SvD.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar