tisdag 23 november 2021

NYGAMLA LIMERICKAR


 NYGAMLA LIMERICKAR AV OKÄNT URSPRUNG

En flicka från Svinsta Skär
sa: nu vägrar jag ligga så här,
precis varje kvällning,
det blir samma ställning,
för Guds skull, är du missionär?


En känd alpinist ifrån Bayern
var alltför förtjust i Tokayern.
Han en linbana tog,
men han störta och dog, 
för hans andedräkt frätte på wiren.


En het magdansös ifrån Slake
hon dansade med sådan stake:
intet ljud, inga ord
hördes från något bord,
bara gylfknappars sprätt emot take´.


Den vackraste furan i Flen en
historia har med syrenen.
När syrenen har fått
ifrån furan en kott
får hon konstiga känslor i grenen.


En djupsinnig gosse från Skuru
tänker på vadan och huru,
om levnad och död,
om sorger och nöd.
Han försörjer sig numer som guru.


En nunna från klostret i Funk
sa: mitt liv går sin vanliga lunk.
Man blir inte fet
av att vara asket
men till kaffet så tar jag en munk.


Det var två bröder Montgomery
som aldrig drack annat än Pommery,
och om man erbjöd dem vatten
sa de jämt: fy för katten,
det är ju sån´t man omkommer i.


En ung mannekäng ifrån Kisa,
jag tror hon hette Lisa,
sa- har ni hört på maken
män vill se mej naken,
men då har jag ju inget att visa.


En politiker ifrån Sumpan (Sundbyberg)
var känd som en ordentlig klump, han.
Då Margret Thatcher kom till stan
fällde han kommentar´n:
"Tjenare, hur e´re, lilla stumpan?"


På Benjamin Syrsa och jul i vår ruta
vill vi numera inte pruta,
och på Karl Bertil så god,
som en modern Robin Hood.
I jul så ska vi njuta.

Eget




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar