I dag den 15 januari är det EPA-traktorns dag. Enligt Transportstyrelsen finns idag
20 000 inregistrerade. Särskilt på Västkusten finns det många som firar den här dagen. I Halland finns 1000 av dem. Ock det tycks bli ändå fler.
Namnet EPA-traktor syftade på låga priser och enklare kvalitet. Men så är det faktiskt inte numera, bilarna tycks bli allt elegantare. För de yngre läsarna skull vill jag nämna att EPA var ett lågprisvaruhus (Enhetsprisaktiebolaget) som tillsammans med ett annat, Resia, försvann i mitten av 1900-talet.
HISTORIK
EPA-traktorerna började tillverkas i slutet av 20-talet och var ganska vanliga på 30-talet. 1939 fanns det ca 5 000 inregistrerade. EPA-traktorerna började användas i stor skala av ungdomen på 50-talet då de upptäckte att de fick köra före 18 år. 1975 beslöt den då sittande regeringen att EPA-traktorn skulle förbjudas, den ansågs trafikfarlig. Efter protester och en namninsamling (6 800 underskrifter) ändrade sig regeringen och EPA-traktorn blev kvar.
I synnerhet Volvo Duett var lämplig att bygga om, man spärrade bara växlarna över 2:an så fick man rätt utväxling och kunde hålla rätt fart. På yngre bilar blev det problem, vägegenskaperna blev dåliga och många olyckor inträffade. Därför förbjöds nytillverkning av EPA-traktorer 1975. Men med hjälp av instruktionsböcker på internet var det enkelt för ungdomen att justera motorerna själva.
EPA-traktorerna efter vägarna har blivit den moderna tidens ungdomsgårdar.
De motorburna ungdomarna har det säkert trevligt men de lever ganska farligt.
Underlag:Wikipedia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar