tisdag 4 maj 2021

5 MAJ - GOTTHARD


 Morgondagens namn i almanackan 5 maj är Gotthard och Erhard. Båda mansnamnen är av tyskt ursprung. Gotthard är en sammansättning av "Gott", gud, och "hartli" , hård.
Erhard står för "ära" och "hård". Det helgon som gett dagen namnet Gotthard  är en biskop  Gotthard i Hildesheim. Men det som gjort namnet Gotthard känt av de flesta européer är att han gav sitt namn åt Sankt Gotthardspasset och tunnlarna i Schweiz. Vid millenniumskiftet bars namnet av omkring 2000 personer.
Det kan ju finnas anledning rikta blicken mot Schweiz den 5 maj på Gotthardsdagen.

Det finns två tunnlar dragna under Sankt Gotthardsmassivet i Schweiz, dels en kombinerad väg-och järnvägstunnel av äldre datum, Sankt Gotthardtunneln, och dels en yngre järnvägstunnel, Gotthardbastunneln. Båda tunnlarna är av avgörande betydelse för väg- och järnvägstrafiken mellan medelhavsområdet och Mellan- och Nordeuropa.

Sankt Gotthardstunneln är 16,9 kilometer lång. Den invigdes 1980 och utgör en del av Europaväg 35 och motorväg A2 mellan tyska gränsen i Basel och Chiasso vid den italienska gränsen.
Trots motorvägstatus är det en tunnel med mötande trafik. Striderna har varit många och långa mellan miljöaktivister och industri om att bygga ut biltunneln med ytterligare ett rör för att få slut på de långa trafikstockningar som uppstår vid tunneln så gott som dagligen. Folkomröstningar hölls 1995 och 2004 men slutade med nej till ytterligare en tunnel. Den 24 oktober 2001 inträffade en trafikolycka där en lastbil körde ut på fel körbana och krockade med en mötande lastbil. Totalt dog11 personer och många fler skadades. Olyckan är den svåraste tunnelolyckan i modern tid i Europa efter Mont Blanc-olyckan 1999, då 39 omkom och flera hundra skadades. Sedan dess råder speciella regler för lastbilstrafiken i tunnlarna.

                                    Södra infarten till Sankt Gotthardstunneln
Järnvägstunneln går bredvid biltunneln. Den inviges 1882 efter 11 års byggtid.

Gotthardsbastunneln är en järnvägstunnel som invigdes 2016. Den är världens längsta järnvägstunnel, 57 kilometer.
Tunneln består av två rör med ett enkelspår i varje. Rören är borrade sida vid sida mellan två portaler. De är förbundna var 325-e meter med mindre tvärrör, så att det andra röret kan användas som nödutgång. Tågen kan byta spår vid två multifunktionsstationer.


Vägen som passerar genom Sankt Gotthardspasset är en av de viktigaste genom Alperna. Trafiken har mer än tiodubblats sedan 1980 och de existerande tunnlarna har varit starkt överbelastade, därför beslöt väljarna att bygga denna bastunnel som skär genom Gotthardsmassivet cirka 600 meter under den befintliga Sankt Gotthardstunneln. På den gamla banan kunde bara godståg med en maxvikt på 2000 ton köras, dragna av två eller tre lok, uppför och nedför branta lutningar och genom spiraltunnlar upp till den gamla tunnelns portaler 1100 meter över havet. Genom den nya tunneln kan tåg uppemot 4000 ton passera. Hastigheten för persontågen är max 250 km/t.



I anslutning till Gotthardstunnlarna har man byggt Lötscherberg bastunnel, 34,6 kilometer lång. Den invigdes 2007 men är ännu inte helt klar. Den här tunneln ger möjlighet för lastbilar och trailers att lastas upp på tåg i Tyskland, transporteras med tåg via Schweiz till Italien och lastas av.

I dag kör 110 tåg, varav 30 persontåg, dagligen genom tunneln och 60 tåg genom den gamla tunneln ovanför.
Maxfart för persontågen är 200 km/t och för de lutande 250 km/t. Godstågens maxfart är 100 km/t.

Till er alla som heter Gotthard, grattis på namnsdagen!

Underlag: Wikipedia och egna testkörningar på plats( för mycket länge sedan)
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar