lördag 5 februari 2022

ELBILAR OCH VINTER



 "40% av dem som kör elbil i dag har aldrig kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi såg i södra Sverige för en tid sedan var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder", säger Fredrik Sandberg, chefredaktör för tidningen Elbilen i Sverige.

SÅ SLÅR SNÖN OCH VINTERKYLAN MOT ELBILAR PÅ SVENSKA VÄGAR.
Flera elbilar blev stående efter vägarna i snöovädret för en tid sedan när batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 % av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är förståelig.
--Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastånde i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektronmobilitet vid  forskningsinstitutet RISE.


Han antyder att elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är, men det är ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd.
-- Mellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare räckvidd när det är kallt, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör för tidningen Elbilen i Sverige.
Bilen drar mer ström då kylan påverkar batteriet, däckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstånd och el går åt för att värma upp kupén.
---40% av de som kör elbilar i dag har inte kört i kyla och snö tidigare.
Han tillägger:
-- Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana risker.
--Jag vet att när man kör elbil om vintern så går det mer ström och saker kan hända på vägen. Därför måste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer än man behöver.
Sandberg konstaterar att det är tuffare att köra elbil om vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhållanden.
--Elbilen är betydligt säkrare på vintern för att det är lättare att kontrollera antispinnsystemet med en elmotor.





Och det finns även en annan aspekt när man bli stående i en bilkö under lång tid.
--Jag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil än vad jag gör i en bensinbil på grund av alla utsläppen. Det har hänt olyckor med kolmomoxidförgiftning.

En skillnad mellan bensinbilar och elbilar är möjligheten att komma igång om tanken eller batteriet tömts.
--En möjlighet är att koppla en sladd från en elbil till en annan för att hjälpa varandra att återmata ström. Det finns redan hos några fabrikanter, men om tre år kommer alla att ha det, säger Stefan Pettersson.
Han framhåller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergående.
--Batterierna går ner i pris. Det innebär att du för samma pris snart kan få en bil med större batteri. Det i sin tur ger längre räckvidd och då kommer vi att se mindre av de här problemen.
Pettersson vill sätta in frågan i ett större perspektiv: Vi har ett klimatproblem och bensinbilen är inte en lösning på detta.

Underlag: Jonas Dagson TT och Toröredaktionen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar