torsdag 29 oktober 2020

NOVEMBER 2020

Vi går nu in i höstmånaden November, Slagtmånaden som danskarna kallar den, i Japan heter månaden Shimo tsuki - Frostmånaden.
På våra breddgrader är månaden inte särskilt människovänlig, kall, dimmig, grå och blöt.
Frosten är i antågande och med den halkan, både på trottoarer och på vägarna. Det är dags att sätta på vinterdäcken.
Dagen är 8 timmar lång i Skåne, 7 timmar i Svealand och 4 till 5 i Lappland.

AGENDAN
-  Allhelgonadagen infaller 1 nov, stora gravsmyckningsdagen.

-  Presidentval i USA 3 nov. Det kan bli Trump fyra år till om det vill sig illa.

-  Det är fars-dag 8 nov och den 10 nov går vi hem och äter gås. Däremellan skall vi flagga för Gustav II Adolf 6 nov. En majoritet i  Sherwoodskogen anser att den flaggdagen bör utgå och 



ersättas av Karl X Gustavs födelsedag 8 nov. Det var han som med svenska armén tågade över Stora Bält och tvingade danskarna till freden i Roskilde 1658, då Sverige tar tillbaka Skåne, Blekinge, Halland och Jämtlands län från danskarna. Detta var Sveriges största militära seger någonsin och det bör vi flagga för.

-  9 nov är tyskarnas Schicksalstag, då skall man minnas Hitlers misslyckade ölkällarkupp i Munchen 1923, Kristallnatten 1938 och Berlinmurens fall 1989.

-   17 nov passerar jorden meteorsvärmen Leoniderna. Vi får hoppas att det går bra i år också.

-   26 nov firar USA Thanksgiving. Då äter man kalkon och hälsar på hos släktingar.
Dagen efter är det dags för Black Friday som innebär starten för julhandeln. Då börjar man också dekorera sina hus med ljusslingor och annat. I Sverige har dagen under 2010-talet utökats till Black Weekend och till och med till Black Week. Konsumentverket har varnat för detta påfund, det är helt enkelt en fälla som köpmännen har gillrat.

-   Hälsovårdsmyndigheterna överväger att tillåta flera, upp emot 300, att besöka tillställningar som fotbollsmatcher, teatrar, nöjesparker osv. Men alla är medvetna om att det kan bli bakslag på det här. Amerikanska myndigheter har gått ut och varnat folk för att ansiktsmasker kan komma att gälla ett par år till.


MÅNADENS CITAT
Margaret Thatcher
Jag är extremt tålmodig förutsatt att jag får det som jag vill.

Dwight D Eisenhower
Planer är ingenting, planering är  allting.

Katharine Hepburn
Jag bryr mig inte om vad som  skrivs om mig så länge det inte är sant.

Ernest Hemingway
Om du inte kan skilja på ett gott och ett dåligt råd har du ingen användning för råd.

Drottning Kristina
Man skulle nog kunna bli botad från sina fel om man icke trivdes med dem.


NOVEMBER
De rika nu Gäss av mig köper,
jag hugger Ved och till Elden jag löper,
till Bad och Okyskhet vill jag icke dig råda,
att taga Drick du bör och dig åderlåta.


Underlag: De äldste i Sherwoodskogen
                   Cirka Nitti  i Nikkaluokta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar