lördag 14 oktober 2023

MARIE ANTOINETTE OCH AXEL VON FERSEN


 Den här veckan för exakt 230 år sedan avrättades Frankrikes drottning Marie Antoinette med giljotin på Place de la Concorde i Paris anklagad för högförräderi , för att ha förslösat statens medel och för att ha bedrivit otukt med sin egen son. Hennes uppträdande i domstolen var så lugnt och värdigt att åskådarna gick över på hennes sida, vilket fick domaren att påskynda dödsdomen.
Hon var då trettiosju år gammal och tvåbarnsmor. Detta hände 16 oktober 1793.
Hennes gemål, Ludvig XVI , hade avrättats tidigare samma år med giljotin på samma plats . Då utropades den första franska republiken.
Franska revolutionen inleddes med stormningen av Bastiljen 14 juli 1789 och avslutades med Napoleons statskupp 1799. 14 juli har härefter blivit Frankrikes nationaldag.

Den svenske greven Axel von Fersen hade stått det franska kungaparet mycket nära och försökt rädda dem ut ur Paris 1791, men flykten hade avslöjats vid den sista gränskontrollen.
Ända fram till drottningens sista dagar i fängelset i Paris, hade von Fersen kontakt med henne. De hade haft en mångårig mycket nära relation.


Han älskade henne och försökte in i det sista planera räddningsaktioner.
Då nyheten nådde honom i Bryssel om att drottningen var avrättad bröt han ihop.
Han skrev uppslitande brev till sin syster och i sin egen dagbok: " Jag har nu förlorat allt jag hade i världen. Hon som utgjorde min lycka, för vars skull jag levde, jag har aldrig upphört att älska henne... Hon som jag älskade så för vilken jag skulle kunna giva tusen liv finns inte mer... Min smärta är mig outsäglig... Varför fick jag inte dö vid hennes sida, varför fick jag ej utgjuta mitt blod för henne, för dem?"
Axel von Fersen fortsätter dag efter dag att försöka beskriva sin sorg som snart övergår i hat och avsky mot det  Frankrike som avrättade hans älskade. "Eländiga och föraktfulla nation." Hans sorg blir till hat mot "uslingarna" mot alla fransmän. Hans Frankrike, som han älskat  i så många år, finns inte längre.
Under resten av sitt liv tänkte Axel von Fersen på henne varje dag och skrev ofta om henne i sin dagbok.
Marie Antoinettes kvarlevor fördes 1815 till den kungliga begravningskyrkan  i Saint Denis utanför Paris.
Axel von Fersen gick en tragisk död till mötes 1810. Den danske prinsen Kristian August hade under namnet Karl August valts till Sveriges tronföljare efter Karl XIII. Men Karl August hade olyckligtvis fallit av en häst och avlidit innan alla ceremonier hann börja.


Axel von Fersen beskylldes för att ha varit inblandad i olyckan. En rasande pöbel kastade sig över hans droska när han for genom Stockholm, man drog ut honom och han lynchades till döds. Senare historieforskning visar att von Fersen på intet sätt varit inblandad i olyckan med Karl August.

Men för Marie Antoinette håller fransmännen än i dag minnesceremonier, och blommor läggs ned denna sorgliga dag, 16 oktober, på Place de la Concorde i Paris.

Underlag: Herman Lindqvist och Wikipedia.





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar