onsdag 31 maj 2023

VÄRLDENS FARLIGASTE LOPP


 Det är världens äldsta racinglopp på motorcykel. Mytomspunnet - och ansett som det farligaste inom motorsporten med 157 dödsoffer sedan starten. I dagarna inleds den 102:upplagan av Isle of Man TT (Tourist Trophy).
 - Jag rekommenderar ingen att köra det, däremot att åka dit och titta, säger Björn Gunnarsson som i sitt snabbaste lopp höll en snitthastighet på 198 km/tim.

                Björn Gunnarsson har kört 12 lopp. Numera är han mc-polis i Stenungsund.

Mitt i Irländska sjön, fem landmil från både England och Irland, ligger Isle of Man. Till ytan ungefär som Bornholm och till stor del självstyrande.
Under två försommarveckor, 29 maj till 10 juni,  förvandlas den lilla sömniga ön till en festival för motorälskare. Isle of Man TT har avhållits sedan 1907.
Det 6 mil långa loppet körs på vanliga landsvägar, genom städer. De bästa gör det med en topphastighet på över 300 km/tim, men marginalerna för misstag är mycket små. 
- Det är världens längsta och svåraste racingbana. Utmaningen är att den innehåller alla typer av kurvor och hopp. Bitvis är det  dålig vägstandard. Du måste hålla fokus i nästan två timmar, i sex varv och 36 mil, säger den nu 47-årige Gunnarsson.
I sitt snabbaste lopp på en tusenkubiks Kawasaki kom han upp i en snitthastighet på 198,72 km/tim, rekord för en svensk förare i tävlingen. Som bäst kom han 9:a.


Men det finns en dyster baksida. Genom åren har tävlingen skördat 157 förares liv, och ytterligare 109 har dött i ett annat lopp på ön under hösten, Manx Grand Prix, som körs på samma bana, Snaefell Mountain Course.
Förra året avled sex förare under de olika loppen, däribland far och son Roger och Bradley Stockton i sidovagnsklassen.


Björn Gunnarsson fortsätter: - Man måste veta vad man ger sig in i . Det finns inga sandfållor, stenmurarna står där de står och träden är alldeles intill. Men det är också det som ger fartupplevelsen. Det ligger i tävlingens natur. Jag har föreläst om loppet och rekommenderar ingen att köra det. Det krävs extrema förberedelser. Däremot är det ett måste för en mc-entusiast att åka dit och titta.
Arrangörerna gör vad de kan. De besiktigar cyklarna väldigt noga och längs banan finns det 600 flaggvakter som varnar för fara. De flyger in läkare och kirurger under tävlingen.
Under sitt första tävlingsår 2012 var Gunnarsson med om en svår krasch. - En förare framför mig hade kraschat. Hans cykel studsade ut på vägen och jag körde på den. Jag fick bryta loppet och skadade foten illa. Det tog 16 månader innan jag friskförklarades.

Mellan 1949 och 1976 var Isle of Man TT en del av VM-serien. Men sedan världsmästaren Giacomo Agostini efter sin femte raka seger 1972 bojkottade tävlingen för att den var för farlig falnade intresset bland de stora stjärnorna
Sedan har tävlingen fått ett uppsving igen under 2000-talet.
Trots olyckorna fortsätter Isle of Man TT år efter år och publiken och mc-turisterna strömmar till. För ön är tävlingen en betydande inkomstkälla och djupt rotad i folksjälen.
Enligt BBC reste 46 000 åskådare till Isle of Man 2019 för loppet och de spenderade 37 miljoner pund, eller cirka 480 miljoner svenska kronor under vistelsen där.

Underlag: Rickard Persson DN.

































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar