söndag 22 augusti 2021

MILJÖBILSRACET


 Etanol, diesel, hybrid, el eller kanske vätgas. Vad som är en miljöbil ändras med jämna mellanrum. Ryckigt, anser branschorganisationen Bil Sweden. Inte alls tycker Naturskyddsföreningen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från 2035 förbjuds försäljningen av bensinbilar, föreslog en EU-politiker förra veckan. Det är det senaste förslaget i listan över miljöbilsåtgärder.
Politiken har varit  väldigt ryckig. Begrepp som miljöbilspremie, supermiljöbilspremie och bonus-malus har virvlat fram genom åren. Vi behöver långsiktighet, annars kan bilköparna känna sig lurade, säger Jessica Alenius på bilindustrins branschorganisation Bil Sweden.


För 10-15 år sedan sågs dieselbilar som miljöbilar eftersom de är bränslesnålare än bensinbilar. Men i dag har dieselbilen blivit en miljöskurk, i alla fall jämfört med elbilar, och har högre fordonsskatt.
Etanol sågs som ett bra miljöval ett tag. Det fanns bättre och sämre etanol också - finetanol - men etanolen var mest ett svenskt fenomen och nu är etanolen i princip ute ur bilden.
- Etanolen for upp som en sol men ner som en pannkaka, säger Jessica Alenius.


Nya, billigare och bättre elbilar kommer hela tiden. Och vid horisonten lockar kanske vätgasbilarna som bara släpper ut vatten och som tankas i stället för att laddas.
Det kan bli dyrt att hänga med. Ännu är bara 4 %  av alla  bilar på svenska vägar laddbara. Men hur ska man tänka som konsument? Måste man ha dåligt samvete om man har köpt en bensinbil?
 - Jag tycker inte att man måste ha dåligt samvete. Det här systemet tar tid att ändra och ingen kan begära att någon plötsligt ska behöva sälja sin bensinbil. Däremot skulle jag gärna se att politikerna införde styrmedel som ökar förnyelsen av vår ålderdomliga bilpark, säger Jessica Alenäs.


 ÄR MILJÖVÄNLIGHET BARA FÖR DEN SOM HAR RÅD?
 - Det här är fördelningspolitiskt svårt. Men det kommer att komma allt fler laddbara bilar på andrahandsmarknaden till bra priser, säger hon. David Kihlberg på Naturskyddsföreningen håller inte med om att politiken är ryckig. - Det är bilindustrin som vill förminska problemet som säger så. Så ryckigt är det inte. Vi har alla vetat länge att vi måste ställa om och förändra vårt transportsätt och att till exempel diesel är dåligt för miljön, tycker David Kihlberg.


För Naturskyddsföreningen är det solklart att bilarna både måste bli färre och rulla mindre. Inte ens elbilen är nödvändigtvis hållbar i längden. Elen måste ju tas någonstans ifrån. - Jag kan förstå att den som har en  bensinbil känner sig skuldbelagd. Men det handlar inte om skuld och skam, utan om att lösa problemet. Var och en får ta sitt ansvar från sina förutsättningar. Bor man på landet så är det en annan sak än om man bor i stan, till exempel.

SKATTER OCH PREMIER
¤  2009: Miljöbilspremie. 10 000 kronor i miljöbilspremie vid köp av en ny bil.
¤   2010:   Sänkt fordonsskatt. Befrielse från fordonsskatt i fem år för nya miljöbilar i Sverige .
¤  2012:  Supermiljöbilspremie. Ges till bilar med mycket låga utsläpp av växthusgaser,                    maximalt 50 gram koldioxid per kilometer.
¤  2018:  Bonus/Malus. Lägre fordonsskatt (bonus) eller högre skatt (malus) beroende                      på hur miljöskadlig bilen är.
¤ 2021:   Höjt bonusbelopp. Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut                 0 gram koldioxid höjs till 70 000 kronor.
Källa: Transportstyrelsen.

Underlag: Jonas Fredén/TT och Toröredaktionen

































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar