lördag 14 augusti 2021

NORMALA TIDER RANDAS


 Pandemin börjar släppa sitt grepp om Sverige, men fortfarande blossar det upp lokala epidemier här och var. Främst är det yngre människor som drabbas.
Regeringens och Folkhälsomyndigheternas reaktion på detta är att förlänga de nystiftade pandemilagarna, och man hugger till med fram till jan 2022, lagar som drabbar alla, friska och sjuka, unga och gamla. Borde inte den första åtgärden vara att storsatsa på vaccinering av de yngre och resten av folket? Men regeringen tycks vara ungefär lika flexibel som kapten Cooks gamla sköldpadda.


Hon rörde sig bara för att äta, så hon blev riktigt gammal, 188 år sägs det.

När pandemin härjade som värst fick många hålla sig inomhus, i karantän som det hette.
Denna stilla tillvaro gjorde att många familjer satsade på god mat. När nu pandemin börjar släppa finns hos många dessa matvanor glädjande nog kvar.
Alf Henrikson skall här nedan ge oss lite vägledning i matens rike. Han var ju under sin levnad en av de tongivande när det gällde matkultur. Han innehade stol nummer ett i Gastronomiska Akademien.


DET AMERIKANSKA FLÄSKET
"Vad det amerikanska fläsket var gott",
sade min gamle vän.
"Smällfett och saltat i rikligt mått
var det verkligen middag för män".
Sedan fyrtio år är dess tid förbi,
men en rysning längs ryggbastet drog,
och jag tänkte: "Så vackert ett minne kan bli 
när det urlakats länge nog".

VID FLÄSK OCH BRUNA BÖNOR
Hårdstekta knapriga fläsksvålar gillas av många, det vet man,
men aldrig förenar de sig till en särskild rätt.
Aldrig prisas de såsom en delikatess av traktören hr Wretman;
knapriga hårdstekta fläsksvålars värde förbises lätt.
De borde gå in i vårt folks kulinariska fostran.
De går upp mot fasan och langust, de kan tävla med ostron
ehuru de verkligen smakar på annat sätt.
De gör människan lycklig och rund, de gör människan mätt.

DEN SEGA BIFFEN
På den stora banketten kom jag plötsligt ihåg att allt kött är hö.
Entrecôten var seg såsom torr timotej där den låg, kryddad med fågelfrö.
Sammanbiten, energisk och allvarsam satt jag och tuggade snällt
och det var mig på pricken som hade jag ätit mig fram genom ett havrefält.

PINFÄRSK TORSK
De kloka göteborgarna , som har sina spårvagnar kvar,
rekommenderar mig rödvin till torsk med lever och rom,
och kors i hela friden, ja kors i all min dar
vad glädje jag utfick ur detta råd fast jag först tänkte illa därom.


HAVETS HÅVOR
När Hötorgshallen av ostron är full
och strömmingen leker vid Danvikstull
och hummern är billig på Grand Hôtel,
då är syndafloden på nytt aktuell.

Dikter av Alf Henrikson






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar