lördag 18 november 2023

STÄNG KRYPHÅLEN FÖR RYSK OLJA


 SANKTIONERNA FUNGERAR. MEN VÄST MÅSTE GÖRA MER FÖR ATT STÄNGA KRYPHÅLEN OCH LIGGA STEGET FÖRE RYSSLAND.

Sanktionerna har försvagat Ryssland. Den ryska staten har förlorat pengar och teknologi vilket har försämrat dess förutsättningar att föra krig. Men sanktionsregimer skapar katt- och råtta-historier. Länder som upprätthåller dem måste vara på tårna för att stänga kryphål. Väst behöver nu också motverka rysk informationskrigföring som försöker framställa sanktionerna som ineffektiva och utsiktslösa.
Dt som kostat Ryssland mest är energisanktionerna som slagit mot landets främsta inkomstkälla och påverkansverktyg. Ett stopp av köp av den ryska olja som går till EU via pipelines samt det oljepristak som upprätthålls av EU, G7 och Australien har gett Ryssland betydande inkomstbortfall. Bara olja som säljs under en viss prisnivå får använda västförsäkrade fartyg och finanssystem. Tanken är att slå mot den ryska plånboken men hålla oljan kvar på marknaden för att inte världsekonomin ska ta skada.

Sanktionerna har haft effekt. Bara pristaket uppskattats ha gjort att ryska oljeexportörer har förlorat 500 miljarder kronor under 2023, medan de hållit kvar sin försäljning på samma nivå. Katt- och råtta-leken betyder dock att Ryssland över tid lärt sig att använda kryphål. Ett sätt har varit att fiffla med dokumentationen. Ett annat sätt för Ryssland har varit att skaffa sig en "spökflotta" av oljetankers, för transport och försäljning av olja över pristaket. Det har rapporterats att framför allt grekiska rederier har sålt en stor mängd ofta skrotfärdiga fartyg till ryska aktörer.


Priset på rysk olja har därför stigit och närmar sig det som betalas till andra oljeproducenter. Prisrabatten som berövar Ryssland pengar finns kvar men har blivit betydligt mindre. För att skadan på rysk ekonomi ska bli större behöver västländerna vidta motåtgärder. Först och främst måste man förhindra att fler fartyg säljs från väst till Ryssland eller Rysslands-vänliga länder. Oljetankers som transporterar olja över pristaket kan förbjudas anlöpa hamn hos pristakskoalitionens länder och utestängas från reparationer.
En rad formella skäl, framför allt sådana som hör till säkerhet och miljö kan användas för att hålla oljetankers borta från koalitionens territorialvatten. Den mest kännbara delen blir då Öresund som i praktiken kan stängas för dessa fartyg. Sedan gäller det att ligga steget före när omfattande sanktioner väl införs mot rysk flytande naturgas 



Underlag: Alex Voronov, skribent på Liberala Nyhetsbyrån,med särskild inriktning på Ukraina.






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar