ATT VÄLJA BIL - SVÅRARE ÄN NÅGONSIN
För några år sedan var den stora frågan för dig som skulle byta bil: Vilken dieselbil skall du köpa?
I dag är alternativen oräkneliga, inte bara huruvida du skall välja elbil, laddhybrid eller bensin. Ska du köpa, ha som tjänstebil, privatleasa, prenumerera eller välja något av snabbt framväxande alternativen i gränslandet mellan hyra/dela/leasa bil. Och vad kostar det?
Går du in på en bilimportörs hemsida för att få - och här kommer ett närmast utrotningshotat ord - information - möts du oftast av flimrande bilder på unga människor och budskap som "Det här är ingen bil" eller pr-avgrundsvrål som "Change mobility forever". Att få en överblick av fakta, villkor och priser är i det närmaste omöjligt.
Ta bara Volvo Cars hemsida. Där kallas förvirrande nog både laddhybrider som elbilar för "Recharge".
Stort uppslagna siffror berättar om "418 kilometers räckvidd på el" utan att det informeras om vilken bilmodell det gäller. En "Recharge" kan tydligen fås för 5690 kronor per månad. Några klick till under menyn säger att detta verkar vara Volvos egen "prenumeration". Men samtidigt, som en bitter konkurrent, pumpar ut Volvoåterförsäljarens privatleasingserbjudanden på, som det tycks, samma Volvo "recharge". Vad är egentligen skillnaden? Vad skall du välja?
Här har motorjournalisterna en viktig roll att spela. Hjälp till och skapa klarhet i den djungel som råder för närvarande.
Underlag: Jonas Fröberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar